Cara Masak Mee Bandung Simple Berkuah Pekat, Masukkan Bahan Rahsia ‘Ini’

Imej
https://ift.tt/46lLDaW Musim hujan pada waktu petang membuatkan ramai teringin berbuka puasa dengan hidangan berkuah yang hangat. Oleh itu, anda boleh cuba cara masak Mee Bandung yang simple ini. Mee Bandung adalah hidangan mee paling popular di Malaysia yang berasal dari Johor. Gandingan mee kuning bersama telur dan kuah pekat mampu membuat selera terangkat. Cara masak Mee Bandung ini dikongsikan oleh Halimatussaadiah Sidek di Facebook bersama rahsia kuah yang pekat dan sedap dihirup. Jom kita cuba! Baca juga: Resepi Mee Kuning Homemade ‘Gluten-Free’, Tak Pakai Tepung Gandum Pun Menjadi! CARA MASAK MEE BANDUNG Bahan kisar: 2 biji bawang besar 2 ulas bawang putih 10 tangkai lada kering (kurangkan jika tak nak pedas) 2 paket udang kering Bahan-bahan lain: ½kg mee kuning Segenggam kacang tanah (goreng dan tumbuk) 2 sudu tepung gandum (bancuh dengan air biar cair) Gula Garam Ajinomoto Daging Sotong Udang (ikut suka) Sawi Lobak merah Tauhu Daun sup Bawang g...

Harga makanan dijangka terus meningkat tahun ini

GENEVA — Syarikat makanan terbesar dunia, Nestle menyatakan bahawa harga makanan ruji dijangka terus meningkat pada 2023 dan memberi amaran kepada pengguna tentang lebih banyak kesulitan yang bakal dihadapi oleh isi rumah, lapor stesen penyiaran CNN kelmarin.

Harga kopi Nescafe dan bar coklat KitKat telah dinaikkan sebanyak 8.2 peratus pada 2022, tetapi langkah itu tidak mampu mengimbangi kenaikan kos yang menjejaskan keuntungan.

“Kami berada dalam situasi di mana kami masih membaiki margin kasar dan seperti pengguna lain di seluruh dunia, kami dilanda inflasi dan cuba membaiki kerosakan yang berlaku,” kata Ketua

Pegawai Eksekutif Nestle, Mark Schneider kepada pemberita kelmarin.

Kenaikan harga akan dilaksanakan apabila berlakunya ‘inflasi kos input’, tambah Schneider, namun beliau enggan menyatakan produk mana yang akan terjejas. Syarikat itu memiliki 2,000 jenama merangkumi makanan sejuk beku, gula-gula dan susu formula bayi.

Antara syarikat barangan pengguna yang menaikkan harga barangan tahun ini termasuk Unilever (UL), Coca-cola (KO), Heineken (HEINY), Colgate (CL) dan Protector & Gamble (PG) yang membuat lampin Pampers serta syampu Pantene.

Syarikat-syarikat itu bergelut dengan kos komoditi, tenaga dan buruh yang tinggi.

Kos bahan mentah seperti tenaga, produk tenusu dan bijirin kekal tinggi walaupun sudah surut daripada kemuncaknya. Kos buruh dan logisitik juga dilaporkan meningkat.

Ia menyebabkan harga barangan di kedai-kedai tidak akan turun dalam masa terdekat.

“Kami mungkin melepasi kemuncak inflasi tetapi harga barangan belum mencapai harga kemuncak,” kata pegawai kewangan Unilever, Graeme Pitkethly dalam satu sidang video bersama wartawan

Makanan termasuk aiskrim akan menyaksikan kenaikan harga yang ketara pada 2023, kata Ketua Pegawai Eksekutif Unilever Alan Jope pada sidang sama.

Unilever berpangkalan di Britain dan mengeluarkan mayonis Hellman, kiub stok Knorr dan ais krim Ben & Jerry telah menaikkan harga produknya sebanyak 13.3 peratus dalam tempoh masa tiga bulan terakhir 2022, kenaikan harga suku kelapan berturut-turut. – Agensi

 

The post Harga makanan dijangka terus meningkat tahun ini appeared first on Kosmo Digital.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penangan tumpaskan layaran seberat 30kg

Resipi Popia Big Mac ‘Viral’ Yang Dicari Ramai, Buat Sendiri Confirm Puas Hati!

Tips Masak Asam Pedas Yang Sedap, Gerenti Rasanya Setanding Di Kedai!