ng

ad

on Leave a Comment

Keutamaan Orang yang Melangkahkan Kaki ke Masjid


SEORANG muslim wajib melaksanakan ibadah solat lima waktu. Apalagi bagi kaum Adam yang dianjurkan melaksanakan solat berjemaah di masjid. Kadang-kadang bagi mereka yang rumahnya jauh dari masjid, rasa malas membuat seseorang enggan berangkat ke masjid.

Padahal, banyak keutamaan yang didapatkan bagi seseorang yang senantiasa melangkahkan kakinya ke masjid. Apalagi bagi mereka yang letaknya jauh dari masjid.


Ada sebuah hadis yang menjelaskan tentang keutamaan orang yang jauh dari masjid namun masih tetap menjalankan solat di masjid.

عن أبي موسى – رضي الله عنه – ، قَالَ : قال رَسُول اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – : (( إنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ أجْراً في الصَّلاةِ أبْعَدُهُمْ إلَيْهَا مَمْشىً ، فَأَبْعَدُهُمْ ، وَالَّذِي يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ حَتَّى يُصَلِّيَهَا مَعَ الإمَامِ أعظَمُ أجْراً مِنَ الَّذِي يُصَلِّيهَا ثُمَّ يَنَامُ )) متفقٌ عَلَيْهِ .

Dari Abu Musa radhiyallahu 'anhu, ia berkata bahawa Rasulullah shallahu' alaihi wa sallam bersabda,


"Sesungguhnya orang yang paling besar pahalanya di dalam solat adalah yang paling jauh berjalan menuju shalat, lalu yang jauh berikutnya. Dan orang yang menunggu shalat sampai ia melaksanakannya bersama imam lebih besar pahalanya daripada orang yang shalat kemudian tidur. "(Muttafaq 'alaih. HR. Bukhari, no. 651 dan Muslim, no. 669)

Dalam hadis tersebut, dapat kita ketahui bahawa ada beberapa keutamaan, di antaranya:

1. Makin banyak langkah ke masjid, makin banyak pahala yang diperoleh.

2. Makin jauh dari masjid bererti makin banyak langkah dan makin berat, itulah yang membuat pahala semakin besar.

3. Hendaknya yang jaraknya jauh dari masjid lebih semangat untuk ke masjid kerana pahalanya lebih besar berbanding dengan orang yang rumahnya dekat dengan masjid kerana orang yang dekat mudah sekali untuk ke masjid.

4. Sebahagian ulama menjadikan hadis ini sebagai dalil untuk memilih masjid yang lebih jauh. Namun yang lebih tepat, solat di masjid terdekat lebih utama agar boleh berinteraksi dan bersosial hingga mendakwah tetangga dan orang dekat rumah. Lihat bahasan di sini.

5. Hadits ini menunjukkan keutamaan menunggu shalat.

6. Hadits ini membicarakan tentang solat Isya '. Hal ini menunjukkan bahawa boleh mengundur waktu solat tersebut, ditunjukkan dalam hadis lain sehingga satu pertiga malam.

7. Shalat bersama imam dengan menunggunya lebih utama daripada seseorang lebih dahulu solat kemudian tidur.

8. Solat berjemaah bersama imam lebih utama berbanding solat di awal waktu seorang diri.

9. Imam haruslah orang yang paling fakih dan faham akan kitabullah, dialah yang didahulukan daripada yang lain dalam solat.

10. Solat bersama imam tanda bahawa kaum muslimin itu berjumlah sangat besar (sawadul A'zhom). Solat berjemaah dengan imam menunjukkan persatuan kaum muslimin dan akan semakin membuat takut musuh-musuh mereka. Inilah yang menunjukkan faedah besar daripada solat berjemaah.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2noN5Hv
on Leave a Comment

Allah Memuliakanku dengan Kematian Mereka


KETIKA umat Islam bersiap dan mengira jumlah pasukan menghadapi Perang Qadisiyah, saat itu pula al-Khansa bersama empat orang anak lelakinya siap berangkat bersama pasukan berjumpa dengan pasukan Parsi.

Dalam sebuah kemah di tengah ribuan kemah lain, al-Khansa mengumpulkan keempat putranya.Ia berwasiat, "Anak-anakku, kalian memeluk Islam dengan penuh ketaatan dan berhijrah dengan penuh kerelaan. Demi Allah, yang tidak ada sesembahan yang hak kecuali Dia, sungguh kalian terlahir dari ibu yang sama. Aku tidak pernah mengkhianati ayah kalian.

Tak pernah mempermalukan paman kalian. Tak pernah mempermalukan nenek moyang kalian. Dan tak pernah pula menyamarkan nasab kalian. Kalian semua tahu balasan besar yang telah Allah siapkan bagi seorang muslim dalam memerangi orang-orang yang kafir. Ketahuilah (anak-anakku), negeri yang kekal itu lebih baik daripada tempat yang fana ini. Allah Ta'ala berfirman,

"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung." (QS: Ali Imran | Ayat: 200).

Andaikata esok kalian masih diberi kesihatan oleh Allah, maka perangilah musuh kalian dengan gagah berani, mintalah kemenangan kepada Allah atas musuh-Nya. "

Ketika sinar pagi telah terbit, kedua pasukan pun bertemu.Gugurlah orang-orang yang ditakdirkan gugur. Dan mereka yang ditakdirkan hidup, akan tetap hidup walaupun berangkat mencari kematian.

Usai peperangan, al-Khansa mencari kabar tentang putra-putranya.Kabar syahid anak-anaknya sampai kepadanya. Ia berkata, "Segala puji bagi Allah yang telah memuliakanku dengan kematian mereka. Aku berharap Rabku mengumpulkanku bersama mereka dalam kasih sayang-Nya. "


from Detik Islam http://ift.tt/2mUkcrB
on Leave a Comment

“Ajak makan luar, saya juga kena bayar. Azabnya kahwin dengan Suami Kedekut”

(Dari Kisah Rumah Tangga Fans)

Tolong hidekan profil saya…

Minta tolong pasal SUAMI KEDEKUT. Saya tak rasa macam HUSBAND WIFE. Nafkah RM200 suami bagi tu pun untuk lauk. RM200 kadang untuk 3 bulan. Kadang memang lupa.

Kalau suami bawa saya naik kereta dia, saya kene bayar minyak. Lauk selalu tak cukup, kadang-kadang dia ajak makan luar tapi saya bayar. Dia pakai kereta dia, dia kata law saya jejak kaki dalam keta pas kuar saya kene cuci kereta. Rumah nak kemas 100% dengan barang dapur barang mencuci, ubat gigi sabun semua saya yang beli dan saya yang kemas semua. Bila saya tertidur dia kata asal tidur. Buat apa je??

Makanan mesti kene siapkan sarapan. Lunch. Dinner dengan duit saya. Barang habis dia ajak pergi beli barang rumah tapi pakai duit saya. Bila saya minta tolong bank in kan kat orang contoh rm50.. suami saya akan cas bunga kat saya jadi rm60.

Kadang-kadang saya nak amik duit dia dalam purse. tak boleh sebab duit dia semua dalam bank. memang dia kosongkan betul. hantaran saya 10k saya da bayar balik kat dia sebab dia minta ganti (sebab dia nak beli aset) secara paksa!!

Kalau saya makan kat luar saya bayar dan makanan dia habis. Makanan saya pulak di ambil sikit. Saya ni kebuluran je dan penah keguguran. Dia tanya nape kau tak boleh ada anak sedangkan saya gugur pon dia cakap salah saya.

Kira saya ni berkhidmat untuk tuan. Dalam rumah saya kena bayar semua pada suami. Saya pakai baju dia. nanti dia minta beli lain baru. Kadang-kadang dia ngendeng cakap belanja dia iphone. Dia bukan minta ratus-ratus. tapi ribu-ribu kadang puluh ribu.. macam nak beli aset haritu. dia kata nak 15 Ribu dalam masa sebulan. Mana saya nak cekau sedangkan rumah tu tanggungjawab dia sediakan untuk isteri. Saya minta tempat perlindungan pondok pon takpe.

Dia berduit banyak tapi dia beli barang-barang game, gajet dia suka ikut gajet peredaran zaman. Apa-apa baru semua dia beli. Saya tengok je. hipster katanya. Amik air suam pun suruh saya. Suapkan pun suruh saya. Dia tak boleh tengok saya rehat/ senang sikit. yang penting saya pinjam dia rm5 pon dia minta bayar balik. minta jadi bunga rm10/15.. AZABNYA PERKAHWINAN….. kisah seorang isteri yang menjadi hamba abdi.

The post “Ajak makan luar, saya juga kena bayar. Azabnya kahwin dengan Suami Kedekut” appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2oadb5B
on Leave a Comment

Henry Kissinger, Raja Faisal, dan Keinginan Solat 2 Rakaat di Al Aqsa


KETIKA Raja Faisal memutuskan bekalan minyak ke negara-negara Barat mengalami krisis minyak pada Oktober 1973, beliau melontarkan kalimat yang terkenal dan menggegarkan dunia.

"Kami dan nenek moyang kami telah mampu bertahan hidup hanya bergantung kepada kurma dan susu, dan kami akan kembali dengan cara itu lagi untuk bertahan hidup (tanpa bantuan barang-barang dari Barat)."

Henry Kissinger, Menteri Luar Negeri AS, terus mengunjungi Raja Faisal dan cuba memujuknya untuk menarik keputusannya itu.

Akan tetapi Raja Faisal hanya berkata dengan wajah penuh kebencian, "Hancurlah ISRAEL!"

Henry Kissinger cuba melontarkan sebuah lelucon untuk menghibur sang Raja.

"Pesawat saya kehabisan minyak, berkenankah yang mulia memerintahkan orang agar mengisinya dengan minyak kembali? Dan kami bersedia membayarnya dengan kadar antarabangsa. "

Namun Sang Raja tak tertawa sedikitpun. Ia memandang Kissinger sambil berkata.

"Dan aku hanyalah seorang lelaki tua yang menginginkan untuk dapat solat dua rakaat di Masjid Al Aqsa sebelum aku mati; maka maukah engkau (Amerika) mengabulkan permintaanku ini? "

Gambar di atas kelihatan fasih menggambarkan sikap Raja Faisal yang tak suka Kissinger dan Kissinger yang berusaha menarik hati Sang Raja.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2nwYLcZ
on Leave a Comment

“Saya tak perlu ajak pun isteri sendiri yang akan mengajak bermalam di rumah mak ayah saya”

(Daripada Kisah Rumah Tangga)

KEHIDUPAN TINGGAL DI RUMAH MAK AYAH

Saya seorang lelaki, mempunyai seorang isteri dan seorang anak lelaki berusia 4 tahun. Usia perkahwinan 7 tahun.

Awal-awal kahwin, saya bekerja di daerah lain. Saya dan isteri tinggal di rumah sewa. Pada tahun kedua perkahwinan, saya dipindahkan kerja di daerah tempat asal saya. Isteri saya mengikuti saya tinggal dengan mak ayah saya, walaupun masa tu saya sudah beli rumah. Sebabnya, atas permintaan mak ayah saya kerana rumah mak ayah saya cukup besar, banyak bilik, dan tempat kerja saya pun lebih dekat dengan rumah mak berbanding rumah yang saya dah beli tu (saya jenis tengahari balik rumah untuk makan, sebab nak jenguk isteri dan lebih suka makanan isteri, di samping jimatkan kos).

Dalam rumah, selain mak ayah, ada seorang adik lelaki bujang dan 2 orang adik perempuan bujang saya tinggal sekali. Kami semua masing2 ada bilik sendiri. Mula-mulat tu biasalah isteri saya kejap terasa itu kejap terasa ini, makan hati itu makan hati ini. Tapi saya mainkan peranan seadilnya. Mak dan isteri saya pun sama-sama surirumah. Mak saya jenis rajin buat kerja rumah dan rajin masak, dan sangat teliti. Isteri pula jenis santai, dan baru-baru belajar nak masak dan buat kerja-kerja rumah. Jadi korang boleh bayanglah macam mana kan, apa yang boleh mencetus sakit hati.

Tapi apa sahaja yang saling tak puas hati tu, saya tak fikir panjang, terus sahaja aturkan sesi luahan hati ke hati antara isteri dengan mak saya.

Bagi ruang sepenuhnya dua-dua pihak untuk bersuara dan mendengar. Kalau isteri ada tak puas hati, saya akan tanya dia balik suruh fikir, salah ke yang mak buat tu? Ada mudharat ke? Tak bagus ke? Dari sudut agama pula agaknya macam mana? Begitu juga dengan mak, saya cakap baik-baik, salah ke yang isteri saya buat tu? Apa yang tak patutnye? Dari masa ke semasa bapa saya juga akan join sesi pertemuan dan berikan nasihat, pendapat. Bila dua-dua pihak menilai tanpa emosi, akhirnya sama-sama boleh memahami dan menerima, sama-sama boleh sepakat.

Saya perasan ada satu hal di mana mak dan isteri saya sangat serasi dan saling melengkapi iaitu suka bercerita. Apa-apa topik, gosip-gosip, hal-hal semasa, hal-hal family mereka suka sembang. So diorang sama-sama di dapur atau lipat kain depan tv, masa itulah diorang sambil sembang-sembang.

Alhamdulillah setelah 2 tahun duduk serumah, isteri sudah selesa di rumah mak saya, dah natural. Kat mana mak saya letak barang, isteri tahu lebih dari saya. Pokok bunga mana nak siram tiap hari dan mana yang selang sehari, isteri lebih tahu dari saya. Malah kalau mak ayah saya bercuti atau balik kampung perlu tinggalkan rumah beberapa hari, isteri sayalah yg diamanahkan jaga rumah dan adik-adik saya. Adik-adik saya mesti patuh pada isteri saya. Isteri saya akan ambil alih peranan mak saya mentadbir urus rumah.

Cuma, memang betul tak boleh selama-lamanya nak duduk dengan mak ayah, sampai masanya kena tinggal sendiri juga, kena belajar hidup berdikari. Selepas 5 tahun, akhirnya saya bawa isteri tinggal di rumah sendiri. Dan hikmah kami 5 tahun tinggal dengan mak ayah saya, isteri saya “terlatih” menjadi sangat cekap menguruskan rumah dan keluarga. Mak mertua saya pun perasan perubahan positif isteri saya. Selain itu, tempoh 5 tahun tu cukup untuk saya lengkapkan rumah kami secara beransur-ansur. Mulanya kosong, tambah perabot, tambah hiasan. Sekarang dah cantik dan lengkap alhamdulillah.

Pun begitu, ada masa-masanya isteri rindu juga nak bermalam di rumah mak ayah saya. Saya tak perlu ajak pun dia sendiri yang akan mengajak. Dan pernah juga isteri saya cadangkan, baik teruskan tinggal dengan mak je lah, rumah kami buat bisnes homestay, boleh tambah pendapatan. Ikutkan hati saya lebih suka idea isteri saya tu, lebih-lebih lagi rumah kami lebih jauh dari tempat kerja, jalan pun jem teruk. Lepas tu dia boleh teruskan bantu mak saya di rumah, saya pula boleh bantu ayah saya untuk hal-hal luar rumah. Cuma saya yang tak turutkan kerana merasakan sudah sampai masa untuk tinggal di rumah sendiri, di samping ingin memberi ruang kepada masa depan adik-adik saya kerana, satu hari nanti mereka juga akan berkahwin.

Kesimpulannya, saya nak kongsikan bahawa, rahsia menantu perempuan boleh duduk aman sebumbung dengan mertua ni ialah:

1. Peranan suami/anak lelaki sebagai penghubung/pengaman. Suami jangan biarkan isteri sendiri-sendiri belajar sesuaikan diri. Bimbing dia, jangan serah sepenuhnya pada mak untuk ajar isteri. Dengar semua luahan isteri dan mak, analisa ia dan fikirkan penyelesaian.
2. Elakkan sangka buruk. Salah satu penyebab ketidak serasian ialah perempuan cenderung sangka yang buruk2 kalau mertua/menantu berkata/berbuat sesuatu yang tidak kena dengan hati. Minta suami jelaskan, dan fikir mana betul mana salah.
3. Mak mertua bukan malaikat yang sentiasa bebas dari masalah dan tekanan. Mereka tak boleh senyum manis sepanjang masa. Dan menantu sila faham, bila mertua bermasam muka bukan semestinya berpunca dari menantu. Mungkin dia cuma merajuk dengan bapa mertua sebab tak nak belikan baju baru.
4. Menantu sila sentiasa berfikir macam ni: “kalaulah mak aku sendiri yang akan buat macam ni, apakah yang akan aku lakukan sebagai anak soleh?” Ya, memang mak sendiri tak sama. Tapi amalkan sahaja soalan ni tiap hari. Untuk ingatkan diri.
5. Sabar, sabar dan sabar. Tabah, tabah dan tabah. Ikhlas, ikhlas dan ikhlas. Insha Allah, Allah akan bantu hambaNya yang ikhlas.

The post “Saya tak perlu ajak pun isteri sendiri yang akan mengajak bermalam di rumah mak ayah saya” appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2ogTEhb
on Leave a Comment

SEORANG ANAK MENJUAL RUMAHNYA DEMI MELANGSAIKAN HUTANG AYAH


Hampir semua cerita tentang orang Arab, khususnya Arab Saudi, yang sampai kepada kita adalah mengenai hal-hal negatif. Perkataan "Puncak", "malas", "kasar", "perang" adalah sesuatu yang dijaja di benak kita. Sehingga ketika mendengar kata "Arab" rakam memori kita langsung menalar hal-hal buruk. Sampai kita pun rasa-rasanya tak rela Islam itu dari Arab.

Berikut ini, ada kisah dari Arab yang berbeza dari yang biasa kita dengar. Tentang bagaimana berbaktinya seorang anak kepada orang tua. Dan tentang seorang pemberi hutang yang dermawan.

Seorang laki-laki asal Arab Saudi memberikan teladan jempolan, bagaimana menjadi seorang anak yang berbakti. Ia membayar hutang bapanya yang berjumlah 1 juta Real Arab Saudi (lebih daripada 3.5 bilion Rupiah). Untuk menjelaskan hutang ini, sang anak harus menjual rumah yang ia miliki terlebih dahulu.

Sampai akhirnya, orang yang memberi hutang tahu bagaimana hutang itu dibayar. Ia merasa sangat tersentuh dengan usaha sang anak untuk membantu ayahnya. Akhirnya, ia mengembalikan semua wang yang dibayar untuk menjelaskan hutang tersebut.

Di zaman sekarang ini, tentu kisah seperti ini terasa begitu menakjubkan. Dengan cepat kisah ini pun menjadi viral di media sosial.

Seorang peguam di Arab Suadi, Abdurrahman al-Subaihi menyatakan bahawa kisah ini berlaku di mahkamah Arab Saudi. Artinya, seorang yang mengutangi ini begitu cepat memutuskan untuk memutihkan hutang rakan-rakannya. Kemudian al-Subaihi mengisahkan via twitter apa yang ia saksikan. Ia juga mengisahkan bahawa laki-laki yang mengutangi ini begitu tersentuh dengan keputusan sang anak untuk menjual rumahnya sendiri untuk menjelaskan hutang ayahnya. Ia memberikan wang 1 juta Real Arab Saudi sebagai hadiah untuk sang anak kerana menjadi anak yang baik. Para pengguna sosial media pun mengapresiasi perbuatan sang anak. Mereka juga berharap anak-anak mereka tumbuh besar dengan meneladani dirinya.

Seorang ibu di Saudi yang bernama Rana menyatakan bahawa di zaman sekarang apa yang dilakukan anak ini sudah sangat jarang disaksikan. Tingkah laku pemberi hutang dan si anak memberikan teladan yang baik untuk semua masyarakat. Kedua-dua orang ini memberikan kita kepercayaan bahawa masih banyak orang baik dan penolong di luar sana.

Seorang laki-laki Saudi memberikan pujian bahawa sang anak telah melakukan sesuatu yang istimewa. Dan apa yang dilakukan oleh si pemberi hutang lebih hebat lagi, atau sama hebatnya. Ini menjadi teladan bagi kita semua. Wang sejumlah 1 juta Real bukanlah jumlah yang sedikit. Atau bukanlah jumlah yang mudah untuk diberikan begitu sahaja. Peristiwa ini membuktikan bahawa masih ada orang-orang baik di dunia ini.

sumber kisahmuslim.com


from Detik Islam http://ift.tt/2mNVJnC
on Leave a Comment

Anak demam? Ini cara mudah turunkan suhu badan anak tanpa guna ubat

Perkongsian daripada Dr. Abdul Rahman Abdul Kadir mengenai cara mudah menurunkan suhu badan anak selain menggunakan ubat. Baca lagi:

Demam adalah suatu sakit yang amat biasa dialami oleh anak-anak kita. Ia biasanya adalah merupakan satu response normal tubuh badan terhadap jangkitan kuman (virus, bakteria dan sebagainya).

Demam yang tinggi kadang kala adalah bahaya dan boleh menyebabkan sawan yang boleh merosakkan otak.

Juga demam yang tinggi akan menyebabkan anak-anak tidak selesa dan meragam.

Salah satu cara mudah menurunkan suhu badan selain mengambil ubat paracetamol adalah dengan memakaikan anak anda dengan pakaian ringkas dan tipis bagi memudahkan haba badan terbebas.

Juga ramai perawat akan menasihati ibubapa melakukan tuaman pada tubuh badan secara berkala apabila suhu badan tinggi dengan tuala yang basah.

Ini menimbulkan persoalan kepada ramai sama ada perlu menggunakan tuala basah yang sejuk ataupun panas/suam.

Ada yang mengatakan guna tuala sejuk dan ada yang kata guna tuala yang direndam dengan air yang panas/suam.

Pandangan yang lebih rojih/tepat dalam soal ini adalah, gunakan tuala yang direndam pada air pada suhu bilik/ambient temperature. Bermakna, air paip biasa saja adalah memadai.

Air yang panas/ suam akan menyebabkan suhu badan semakin meningkat sebenarnya. Demikian juga air sejuk akan menyebabkan liang2 roma dan saluran darah periferi mengecut dan akan menyebabkan haba badan terperangkap di dalam badan.

Jadi, gunakan saja air pada suhu bilik dan maintain suhu bilik pada suhu yang selesa dingin (tidak terlalu panas mahupun sejuk) kerana ia membantu menurunkan suhu badan melalui kaedah konveksi dan sejatan.

Jika sekalipun terpaksa menggunakan air suam untuk menuam anak anda kerana anak tidak tahan sejuk, gunakan air yang bersuhu lukewarm/suam2 kuku bagi tujuan ini.

Elakkan menuam anak anda dengan air panas (warm water) mahupun air sejuk apatah lagi ais.

Tidak perlu menggunakan penampal demam seperti Kool Fever sebenarnya pun kerana tiada bukti keberkesanannya hingga kini.

Semoga bermanfaat.

-DARK

The post Anak demam? Ini cara mudah turunkan suhu badan anak tanpa guna ubat appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2o2td1h
on Leave a Comment

Mengapa Allah Menciptakan Wanita dari Tulang Rusuk

Suami, wanita

KITA pasti sudah sering mendengar kenyataan bahawa wanita tercipta dari tulang rusuk dari laki-laki. Namun, benarkah itu? Lalu, apa makna dari penciptaan para wanita dari tulang rusuk laki-laki?

Dari hadits Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahawa nabi shalallahu' alayhi wasallam bersabda, "Berbuat baiklah kepada wanita, kerana sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Maka sikapilah para wanita dengan baik, "(HR al-Bukhari Kitab an-Nikah no 5186).

Ini adalah perintah untuk para suami, para ayah, saudara saudara laki laki dan lainnya untuk menghendaki kebaikan untuk kaum wanita. Berbuat baik terhadap mereka, tidak menzalimi mereka dan senantiasa memberikan ha-hak mereka serta mengarahkan mereka kepada kebaikan. Ini yang diwajibkan atas semua orang berdasarkan sabda Nabi shalallahu 'alayhi wasallam, "Berbuat baiklah kepada wanita."

Dikutip dari muslim.or.id, Hal ini jangan sampai terhalangi oleh perilaku mereka yang adakalanya bersikap buruk terhadap suaminya dan kerabatnya, baik berupa perkataan maupun perbuatan kerana para wanita itu diciptakan dari tulang rusuk, sebagaimana dikatakan oleh Nabi shalallahu 'alayhi wasallam bahawa tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas.

Sebagaimana diketahui, bahawa yang paling atas itu adalah yang setelah pangkal rusuk, itulah tulang rusuk yang paling bengkok, itu jelas. Maknanya, pasti dalam kenyataannya ada kebengkokkan dan kekurangan. Kerana itulah disebutkan dalam hadis lain dalam ash-Shahihain.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2opzdOq
on Leave a Comment

Guna 2 Bahan Ini Untuk Atasi Masalah Liang Pori Yang Besar Dan Kasar

Guna 2 Bahan Ini Untuk Atasi Masalah Liang Pori Yang Besar Dan Kasar – Wajah yang cantik, halus dan mulus ditambah pula dengan perwatakan dan penampilan yang menarik membuatkan sesiapa sahaja tertawan berbanding mereka yang mempunyai masalah kulit seperti jerawat, berminyak dan liang-liang pori yang kelihatan besar dan kasar. Namun, jangan risau sebab wanita ini kongsi tips untuk mengecilkan liang pori. Ikuti perkongsian dari saudari Zilla Janis ini.

Dah tidur ke??? Zilla nak kongsi sikit tips untuk liang pori terbuka. Seperti WHITEHEAD dan BLACKHEAD.

Apabila liang pori terbuka luas. 2 masalah tu pasti ada. Lebih lagi jika kulit berminyak.

#WHITEHEAD : Sebum minyak yang duduk di bawah lapisan kulit. Berpunca dari debu dan sisa make up yang tersumbat.

#BLACKHEAD : Sebum minyak berlebihan yang terdedah kepada udara (pada liang pori terbuka) sebab itu ianya bertukar menjadi bintik hitam.

Untuk menghilang kedua masalah ini. Harus cuba SCRUB mudah yang zilla ajarkan.

#BAHAN-BAHAN :

2 sudu besar beras.
Setengah cawan susu segar ( kalau tiada. Pakai air je)

Rendamkan beras ke dalam susu atau air. Semalam. Toskan air. Setelah itu. Lenyek menggunakan sudu. Sapu rata di seluruh wajah. Biarkan selama 10-15 minit. Gosok secara lembut di seluruh muka. Beri perhatian lebih kepada kawasan muka yang dihuni blackhead atau whitehead. Selesai! Bilas dengan air suam kuku.
.
Kebaikan Beras dan Susu selain mampu menghilangkan masalah blacakhead/whitehead :
.
🔹 Mengecutkan liang pori yg luas
🔹 Mencerahkan kulit wajah.
🔹 Mengecutkan jerawat.
🔹 Melembutkan kulit wajah.
🔹 Menegangkan kulit wajah

Rasanya tak rugikan kalau buat. Sebab banyak sangat kebaikan yang kite boleh dapat.

TAG rakan anda jika mengalami masalah yang sama! SHARE jika bermanfaat  😊.

#jgncopylahsis
#tipscantikzillajanis

Sumber dari Facebook Zilla Janis



from MySyifa.info http://ift.tt/2nkF1sQ
on Leave a Comment

“Haaaa… kuar cendol hijau” – Petua Daun Sireh hilangkan batuk & kahak bayi

Perkongsian berguna oleh Puan Shikin Jaiz bagaimana beliau mengamalkan petua yang amat berguna kepada ibu-bapa. Baca lagi:

Assalamualaikum..

Salam jumaat.. Pagi ni tergerak hati nak cuba petua yang sedang viral ni daun sireh untuk hilangkan batuk dan kahak yang di kongsi dari puan Farhain Azmi

Kebetulan adik ipar bagi daun sireh semalam.. Malam tadi eijaz start batuk-batuk,hidung mcm ade hingus tapi tak keluar pun hingus tu.. sapu minyak asmak.. okay boleh tidur..

Pagi ni nampak tak selesa lagi hidung macam tersumbat, so ibu amik daun sireh layur atas api lilin letak balm kemudian letak kat dada eijaz.

Kemudian tak lama tu eijaz bersin.. haaaa.. kuar cendol hijau.. nampak kelegaannya di situ..

Alhamdulillah..

===================

1) Layur kan sireh pada api lilin/dapur
2) Sebaiknya 2 helai, sehelai untuk dada sehelai letak di belakang badan baby
3) Selepas layur letakkan balm/vicks pada daun sireh
4) Letakkan sireh di dada baby dan belakang baby.
5) Selamat mencuba

The post “Haaaa… kuar cendol hijau” – Petua Daun Sireh hilangkan batuk & kahak bayi appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2ogbCQ2
on Leave a Comment

“Belum kerja kan? Dah mengandung? Aihh… Duduk rumah bela anak je la jawabnya.”

Perkongsian oleh Puan Izzati Liyana mengenai kisahnya yang berkahwin di usia muda. Baca lagi:

“Belajar degree, bidang Biomedical, tapi habis belajar terus kahwin. Sekarang ni, mengandung dah. Kerja tak dapat lagi. Duduk rumah goyang kaki minta duit suami je la.”

“Belajar tinggi, tapi takde apa benda pun dapat akhirnya. Org lain seusia tu, dah dapat beli kereta dengan duit sendiri. Nak sangat kahwin awal, ni la jadi nya. Tak boleh pakai langsung.”

“Belum kerja kan? Dah mengandung? Aihh… Duduk rumah bela anak je la jawabnya.”

“Sorang keje mana cukup sekarang ni. Duduk berdua, tahan lagi. Nanti yang dlm perut tu dah keluar, nak bg makan apa? Ehm, bersedia la bergaduh laki bini tiap-tiap hari sebab tak cukup duit.”

Jujurnya, ni antara yang saya terima apabila saya disahkan mengandung hujung tahun lepas. Akhirnya, saya mengalami depresi pada awal kandungan. Saya hanya pendam. Air mata menjadi teman.

Kemudian, ramai sahabat-sahabat perempuan seusia, yang lebih usia dan juga lebih muda meminta saya carikan calon. Nak kahwin, tetapi belum ada rezeki. Berpendidikan tinggi, sudah bekerja, tapi belum menemui orang yang sesuai untuk dijadikn pasangan.

Tidak kurang yang meminta tips mengandung kerana sudah berkahwin kurang setahun atau lebih setahun, tapi belum direzekikan anak. Ada yang berkongsi rasa kerana orang lain asyik bertanya bila nak ada ‘isi’.

Ramai juga yang sudah ada calon. Tapi macam-macam halangan nak kahwin. Asyik tertunda. Kerana keluarga lah, duit lah, pasangan masih tak bersedia, tak sanggup PJJ, syarat belajar atau bekerja dan sebagai nya.

Akhirnya, perlahan hati saya dipanjatkan syukur. Rasa malu kerana setiap orang mempunyai ujian masing-masing. Orang yang mengata saya itu juga bukanlah bahagia 100%. Tetap ada masalah.

Tak perlu nak banding-bandingkan diri dengn sesiapa. Dan jangan sesekali banding kan orang lain dengan orang yang lebih berjaya di mata kita. Tak tahu betapa dalam hati dirobek, berapa banyak air mata yang mengalir.

Jika tidak mahu membantu, jangan menambahkan masalah. Tak perlu nak huraikan kelemahan orang, duduk diam dan selesaikan masalah sendiri. Kita bukan parasit.

#SelfReminder

The post “Belum kerja kan? Dah mengandung? Aihh… Duduk rumah bela anak je la jawabnya.” appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2nOsTDa
on Leave a Comment

“Duduk rumah mentua samalah macam korang hulur tengkuk untuk dipenggal”

(Kredit daripada IIUMC)

Assalammualaikum…

Terpanggil nak berkongsi kisah lepas baca kisah menantu derita si Liza tu. Simpati tu ada, tapi pada aku si Liza tu sebenarnya yang cari penyakit.

Masa bf ajak kahwin then cakap nak tinggal dulu rumah parents sementara dapat kumpul duit menyewa tu yang setuju dah kenapa? Sedangkan bukan tak tau islam sangatlah tegaskan bila dah berkahwin berpisahlah bumbung daripada keluarga. Korang rasa kenapa? Wanita-wanita kalau bf ajak duduk rumah parents dorang lepas kawin.. samalah macam korang hulur tengkuk korang untuk dipenggal paham dak?

Dalam penceritaan tu pun dah kata mula-mula ok lama-lama keruh. Patutnya sebelum jadi keruh tu lah bawak diri cepat keluar dari rumah tu.

Sekarang aku nak cerita kisah aku sikit. Lepas berkawan dengan bf aku setahun dia ajak kahwin. Perkara pertama yang aku tanya adalah nak duduk mana lepas kahwin. Aku tak ada nak bersweet-sweet plan anak berapa orang, nama anak apa yada yada yada..dok cerita-cerita berangan buat apa! Face the reality… tuk membina keluarga baru perkara asasnya adalah tentulah sebuah rumah tuk tinggal dan bina brsama.. bukan nak suruh mata duitan kene beli rumah dulu ke apa ker… menyewa dulu pun ok lah… tak kisahlah tidur bertilam toto atau makan nasi dengan kicap sekalipun. Nak bina keluarga nak kahwin.. keluar dari rumah family. Aku sangat brtegas dalam hal ni sebab adik beradik aku ramai.. aku pun berkongsi bilik dengan adik perempuan aku. Mak aku memang tegas kalau anak-anak dah kahwin sila pindah keluar untuk adik-adik yang lain dapat bilik sendiri. Aku faham maksud mak aku bukan dia nak menghalau. Tapi nak kita laki bini ni ada tanggungjawab. So suami aku 2 bulan sebelum majlis kahwin dah bayar deposit rumah sewa siap-siap. Pindahkan sikit-sikit barang-barang aku from rumah parents just tinggalkan sikit-sikit jer baju yang nak pakai.

Ada juga masa beraya ke rumah bakal mentua bapa dia cakap dengan aku tak payah membazir menyewa, duduk jer rumah dia banyak bilik kosong (konon) lah. Ya. Memanglah banyak bilik kosong sebab abang dan kakak dia dah berkawin dan tinggal di negeri berbeza. 2 lagi adik dia kat asrama. Yang tinggal kat rumah tu cuma seorang adik perempuan dan seorang adik lelaki. Aku senyum jer… tapi dengan suami aku cakap terus terang tak nak! Sebab apa..nanti bila time cuti sekolah ker dah sah-sah lah rumah tu penuh dengan yang dah kahwin tu pun balik jenguk mak dia… habis kau rasa kau boleh selesa ker? Terus terang klu kena menetap rumah mentua lepas kahwin baik tak payah kahwin dulu! Baik duduk rumah mak bapak aku jer. Lagi selesa. Please jgn jadikan gaji kecil sebagai alasan tuk lepaskan tanggungjawab dalam menyediakan tempat tinggal tuk isteri ye.

Suami aku pun basic salary hanya 3 angka masa nak kahwin. Maka lepas bertunang kami tak selalu keluar. 3 bulan sekali baru jumpa. Dia pulun OT banyak-banyak. Sebab tahu nak ambil anak orang.. pandai2lah dia cari jalan. Aku pun tak demand rumah tu mesti tersedia semua. Awal-awal kahwin mesin basuh pun tak ada. Menyentallah aku basuh baju pakai tangan. Tapi tak per… asal bukan serumah dengan mentua. Jangan salah faham ye bukan tak suka dengan MIL aku. Aku rapat jer dengan MIL dan ipar-ipar semua… dan sebab nak jaga hubungan rapat tu lah aku tak mau duduk sebumbung sebab cara kita dibesarkan memang tak sama. Dah kalau kau membesar seperti angsa yang cantik serba serbi bersih sempurna. Pastu ko masuk dalam family yang macam ayam jenis berak merata.. nak tak nak kau kenalah jadi ayam sama! Inilah yang jadi kat si Liza tu.

Hikmahlah jugak si Liza tu tak ada anak. Sebab apa? Kalau setakat hidup berdua pun dah tak mampu nak sediakan rumah.. nanti anak dah 3 pun belum tentu ada rumah. Maka malam-malam dok berhimpit lah ko 5 beranak dalam bilik sama. Kat situlah baju kau, baju anak-anak kau.. tak rimas ker? Kalau rumah mentua sebesar rumah Yusof Haslam tu ok lah tingkat rumah lagi banyak dari jumlah anak. Ini tidak…. dah tau jumlah bilik pun tak sebanyak jumlah anak-anak yang ada kau pulak ada hati nak menyempit lagi dalam rumah tu. Tu bukan kata susah senang sama tapi cari penyakit.

Maaflah wanita semua sebab aku sangat menyampah baca kisah menantu yang derita hidup rumah mentua sebab bagi aku kau yang pilih jalan tu awalnya jadi buat apa nak mengeluh. Tuk apa disalahkan keluarga mentua sebab yang salah adalah awak dan suami awak yang bimbang tuk bina keluarga dalam rumah yang mana awak sendiri boleh jadi surinya. Konon duduk rumah family sementara. Tapi sementara tu sampai bila? tunggu apa? hujan emas dari langit ker? Last-last kau yang mereput kat rumah tu meratapi nasib sedangkan kau yang menempah maut.

Aku ada jer kawan yang senasib Liza ni. Orang jauh pantai timur. Bf orang Selangor. Puas aku nasihat tapi nak kawin jugak pastu tinggal dengan mentua. Ha…sekarang dah 5 tahun kurus kering dibuatnya. Hidup makan hati. Makan tengahari jangan cakaplah…hari-hari bawak bekal. Kadang nasi kosong dengan telur goreng jer…kadang sayur kubis semata. Dari raut wajah pun boleh tau lah yang dia tak gembira sebab zaman anak dara menyewa dengan kawan-kawan lagi gembira aku tengok. Paling aku kesian kita ni ada mak…kadang mak tu teringin nak berjalan jenguk menantu dan cucu. Jadi bila mak dia datang sini…bukan nye datang rumah anak tapi ke rumah besan. Tak ke kesian tu.

Sekian confession berserta nasihat daripada akak ni yang dah ke tahun ke 11 berumahtangga. Alhamdullilah bahagia dan dah berjaya beli rumah sendiri.

– Lina

The post “Duduk rumah mentua samalah macam korang hulur tengkuk untuk dipenggal” appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2mYRa58
on Leave a Comment

“Tengah buat apalah anak² kita. Mereka perasan atau tidak kita keluar tadi”

Perkongsian oleh Puan Umm Zainab Ab Ghafar. Semoga memberikan iktibar kepada kita semua. Baca lagi

Anak-anak bukan bebanan, masih berdua bukan kesalahan.

Semalam semasa membawa anak-anak beriadah, kami terserempak sepasang pengantin baru, dengan inai merah dijari berpimpinan tangan berjalan-jalan di sekitar jeti. Suatu masa dahulu, semasa anak masih seorang, sewaktu berjalan hujung minggu di Hyde Park, pernah saya katakan kepada suami mahu berpimpin tangan dengannya kerana seusia kelahiran anak sulung kami itu (seingat saya waktu itu dia baru 5-6 bulan) kami tidak dapat jalan berpimpin tangan lagi. Lalu dia mengambil tangan saya, dipimpinnya, sambil sebelah tangan lagi menolak stroller anak. Tidak jauh. Lebih kurang 10 langkah, perjalanan ala-ala romantik itu berakhir. Saya menyerah kalah. Sukar untuk berpimpin tangan apabila ada satu stroller perlu ditolak di tangan yang satu lagi, ia seperti menyusahkan suami saya untuk melakukan kerja yang perlukan kedua-dua belah tangan dengan menggunakan satu tangan sahaja.

Kemudian, anak kami bertambah lagi. Dan lagi. Dan lagi. Ada suatu masa, kami berdua perlu tolak dua stroller (masing-masing tolak satu stroller) sambil menjerit-jerit mengawal anak sulung yang menggunakan skuter roda tiga mengelilingi park.

Satu hari, pada 2015, ada orang menawarkan untuk menjagakan anak kami seketika, lalu buat kali pertama setelah lima tahun bergelar ibu bapa (pada waktu itu) kami berpeluang keluar berdua, berpimpinan tangan menyusuri Wulfstan Street, menuju pekan kecil East Acton. Beberapa buah bas bernombor 7, 72 dan 272 melintas, namun sengaja kami tidak menaikinya, sedaya mungkin mahu menikmati peluang yang tidak selalu datang itu. Separuh jalan, hati terasa lain. Tiada apa yang kami borakkan. Kedua-duanya diam membatu. Lalu suami saya berkata, “Tengah buat apalah anak-anak kita. Mereka perasan atau tidak kita keluar tadi”. Tepat seperti apa yang sedang saya fikirkan juga. Rupanya tidak sama langsung perasaan meninggalkan anak kerana komitmen keluar berkerja dengan meninggalkan anak dijaga orang lain kerana suka-suka, demi sedikit rehat untuk jiwa sendiri. Berbeza.

Benar, perjalanan kami, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, baik berjalan kaki, berkereta, menaiki bas, kapal terbang atau tren tidak pernah aman damai, sentiasa huru hara dengan ada yang mahu makannya, belum kira yang saling menyakat dan disakat, yang menjerit tidak tahu punca, namun itulah jalan yang Allah pilihkan buat kami. Biarpun perlu bernada tinggi selalu bila hendak berbual suami isteri,kerana ada anak yang sedang menyanyi, ada yang lain minta dilayani, tapi kepenatan itulah yang sebenarnya merehatkan. Ia sejenis terapi jiwa.

Sebelum peristiwa itu, saya selalu mengandaikan betapa seronoknya rakan-rakan kami yang berjalan berpimpinan tangan kerana belum ada komitmen anak. Sehingga pernah saya katakan kepada suami, seronok jadi orang sekian sekian itu, ke sana ke mari berdua sahaja, boleh berpimpin tangan, tidak perlu menolak stroller, tidak perlu bawa lunchpack berisi snacks, beg sandang berisi pakaian ganti andai ada yang termuntah, ter’accident’, makanan dan air tumpah segala. Suami saya mengingatkan semula bahawa kita tidak tahu di lubuk hati mereka, setelah pernikahan melewati tahun-tahun yang lebih daripada satu, dua, tiga, betapa mahunya mereka jadi seperti kita – yang tidak lagi berpimpin tangan berdua-dua berpasangan sebaliknya perlu mencebet tangan-tangan kecil sambil menyeiringkan langkah kita dengan tapak kaki kecil mereka. Kita tidak tahu disaat kita mencemburui waktu yang mereka ada untuk berdua-duaan bermanis-manisan, mereka sangat ingin merasakan keletihan kita dengan si kecil yang perlu dijaga, diberi makan, diasuh dan diberi didikan. Mungkin sangat ingin mereka gantikan masa bersunyi-sunyi melayan perasaan sendiri dengan hiruk pikuk tangisan si kecil yang mahukan mangkuk makanannya diisi.

Buat yang sudah bertiga, berempat, berlima, berenam dan seterusnya, ketahuilah apa yang dikorbankan hari ini Allah janjikan pahala yang berlipat kali ganda. Keletihan, juga keterasingan dan rasa seperti semakin berjauhan walaupun dekat, moga-moga itulah yang membuahkan ikhtiar dan kreativiti untuk mencambah rasa cinta sekaligus menjadi pengikat kasih suami isteri.

Buat yang masih berdua, bersabarlah. Ingatilah ketika Imran dan Hannah berdoa demi sebuah kurniaan rezeki bernama cahaya mata. Lalu mereka diuji dengan meningkatnya usia namun rezeki untuk memiliki zuriat sendiri belum juga kunjung tiba. Mereka tetap bersabar dan saling mengasihi lalu Allah berikan Maryam kepada mereka. Sungguh dengan Kun fayakun, tiada apa yang mustahil dan terasing dari kudrat Allah Taala.

Kehadiran anak-anak dalam hidup suami isteri bukanlah beban yang meletihkan dan menjadi sesalan. Sekiranya masih berdua, ia juga bukan kerana dosa dan kesalahan. Semuanya adalah apa yang terbaik Allah berikan sesuai waktu dan keadaan.

Ini jalan yang Allah pilihkan buat kita. Harungilah.



from The Alternatif http://ift.tt/2nOHoYi
on Leave a Comment

“Makan aiskrim dan jajan sebenarnya bagus untuk anak kecil.”

Perkongsian oleh Puan Nurul Fauzana yang amat berguna kepada para ibu bapa dan penjaga yang mempunyai anak kecil. Baca lagi:

“Makan aiskrim dan jajan sebenarnya bagus.”, kata Puan yang berdiri di hadapan kami pagi semalam.

“Mesti kalau dietitian dengar ni boleh menimbulkan persengketaan”, hati kecil saya berbicara sendirian.

Perasan tak anak kecil akan mula memasukkan tangan, kemudian barang-barang yang dijumpai semasa kecil? Ini adalah salah satu cara mereka mahu belajar mempergunakan deria rasa.

Ketika makan aiskrim, lihat bagaimana anak menjelirkan lidah membuat bunyi ‘slurp’. Ketika makan jajan, mereka menggerakkan rahang untuk menggigit dan merasa pelbagai tekstur makanan. Makan sugus rasa macam liat-liat. Ini semua benda yang mereka tidak boleh pelajari dengan hanya meminum susu.

Sel-sel otak saya sudah berhubung. Oh, sebab itulah seawal usia 6-7 bulan apabila anak sudah menujukkan minat terhadapat makanan, sudah boleh duduk dengan bantuan, susu bukanlah lagi makanan utama.

Saya terfikir, selalunya kita halang anak makan aiskrim, makan jajan, tapi kita tak gantikan aiskrim dan jajan dengan makanan sihat yang sama waktu dengannya. Kesannya pada anak dapat dilihat apabila deria mereka tidak diaktifkan sepenuhnya, mengikut usia mereka.

Aiskrim memang tak bagus. Lihat sahaja bahan di dalamnya. Namun, aiskrim yang kita boleh buat sendiri menggunakan buah-buahan kan ada. Jajan pun sama. Buah zaitun kering yang liat-liat dan banyak lagi makanan sihat yang boleh kita berikan untuk memenuhi keperluan sensori anak.

Sensori rasa anak yang sihat boleh bertoleransi dengan tekstur makanan seperti bijirin dan susu. Tiada masalah untuk memberus gigi dan seterusnya boleh menyebut bunyi-bunyi fonik untuk membaca dengan baik apabila mereka masuk ke tadika.

Apabila perkembangan 0-3 tahun yang sepatutnya mereka lalui dengan baik tidak mereka perolehi, mereka akan banyak ketinggalan berbanding rakan seusia mereka kerana guru perlu berpatah kembali menggantikan apa yang tertinggal di usia emas mereka.

Sebab itulah Puan Liyana Raya selalu menegaskan, bukan Flash Card, mengenal ABC yang anak di bawah 3 tahun perlu. Akan tetapi mereka perlukan rangsangan yang membantu deria-deria yang ada pada diri mereka.

Kemahiran meminta, kemahiran menunggu giliran. Ini antara kemahiran yang penting dan perlu diajarkan sejak dari rumah.

Saya pun selalu terlepas pandang perkara ini. Banyak guna ‘prompting’ verbal sahaja. Halang tanpa beri gantian setara. Halang main telefon, tak beri permainan yang setara. Mengharapkan anak boleh bersabar dan duduk diam.

Antara tip bermain ‘Tactile Sensory Play’.

1. Rancang awal untuk aktiviti berbentuk rangsangan sentuhan. Satu aktiviti satu hari sudah memadai. Gunakan kata kunci ‘Tactile Sensory Play’ di google atau web pinterest.

2. Rancang tempat untuk bermain, luar rumah, bilik air, hamparkan surat khabar untuk anak-anak bermain ‘messy play’ (taklah emakku hijau apabila terkena karpet kesayangan)

3. Rancang peralatan yang akan digunakan. Sediakan ketika hendak mulakan aktiviti

4. Sediakan peralatan mencuci. Cuci selepas habis bermain

Fitrah anak suka bermain. Sekiranya gajet kita berikan dengan kelegaan anak boleh duduk diam, anak baik tak buat perangai, bayangkan bagaimana mereka sudah mula ke tadika. Adakah mereka boleh bawa segala jenis gajet yang sama ke tadika? Kita mahu mereka belajar, mahu mereka membaca, mengira, mengaji dan berkawan-kawan.

Jadinya, persekitaran kita di rumah mestilah menyokong apa yang mereka akan belajar di tempat lain semasa ketiadaan kita di sisi mereka.

Bukan salah gajet, salah kita yang tidak mampu mengawalnya.

Like Rangkaian Tadika ABS untuk aktiviti-aktiviti anak 4-6 tahun.

Nurul Fauzana
Mama Insaf

The post “Makan aiskrim dan jajan sebenarnya bagus untuk anak kecil.” appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2mTSB4K
on Leave a Comment

“Duit anak² ni, bukan hak ibu-bapa” – 3 Tips penting cara uruskan duit anak² seawal bayi

Perkongsian oleh Puan Hana Shahadan yang amat berguna kepada ibu-bapa. Baca lagi:

3 hari lepas, mommy kira kira duit Fateh. Duit yang orang bagi contoh macam atuk dia bagi tiap kali p umah atuk. Duit orang datang melawat Fateh, Duit papa dia bagi bila balik rumah, Duit kecil balance dalam poket semua masuk ke Fateh. Terus mommy terasa nak sharing 3 Tips penting cara nak manage duit anak anak seawal baby.

Duit anak anak ni, kita tak boleh pakai tau. Lagilah kalau duit raya, duit tu hak mereka. Walau seringgit. Hukum menggunakan duit raya anak adalah sama seperti kita menggunakan duit orang lain. Seperti konsep berhutang. Dan hutang wajib di bayar. Sekiranya dalam keadaan kita terpaksa pakai duit anak, pastikan kita membayar semula duit mereka dengan segera.

Yang penting, bila dapat duit anak anak tu kita kena menyimpan. Macam mana cara nak asingkan dan simpan tu? Mudah je. Simpan la sikit sikit, lama lama berbukit.
.
1. Pastikan Buka Account Bank anak sejak dari kecil.

Ambil berkat, mommy mulakan dengan buka akaun bank di tabung haji. Terpulang tau nak buka bank apa, tak kisah nak simpan dekat bank mana. Yang penting anak ada akaun bank. Dulu betul2 mommy habis pantang 44hari, Mommy terus buka pilih tabung haji , yela nanti nak pergi haji dengan Fateh. Jadi, semua duit yang Fateh dapat mommy dah masukkan dalam tabung haji.

2. Letakkan Target Simpanan Bulanan untuk anak.

Kalau macam Fateh, mommy dah letak target mesti ada amount RmXXXX sebulan at least untuk simpanan dia sendiri. Kiranya kalau fateh dah 10bulan, mesti ada Rm XXXXX untuk dia. Target tu tak kisah nak letak berapa, ikut kita. Faham ke? Kalau nak senang, pecahkan ikut hari. Setiap hari kena simpan berapa. Takda la rasa terbeban sangat nanti.

3. Asingkan siap siap duit anak dalam satu bekas lain( macam tabung khas anak pun boleh)

Ni yang mommy praktis dekat rumah. Macam fateh, mommy dah siapkan bekas duit. Kiranya bekas tu memang dah macam tabung cuma lebih besar dan khas untuk letak duit Fateh. Tiap kali papa dia ada duit kecil-kecil masuk dalam tu, tiap kali orang bagi duit,pun letak dalam tu. (Bekas ni duit anak, bekas dilarang usik tau)

Lagi satu, kita tak boleh menggunakan duit anak untuk membeli lampin atau pun keperluan harian anak kerana semua tu adalah dalam tanggungan kita sebagai ibu bapa. Cuma yang penting kita sebagai ibu bapa dah menjadi tanggungjawab untuk menguruskan duit anak dengan lebih baik. okay semua?

Silakan share untuk manfaat anak anak.

The post “Duit anak² ni, bukan hak ibu-bapa” – 3 Tips penting cara uruskan duit anak² seawal bayi appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2mSWbw6
on Leave a Comment

“Rasa puas merendah-rendahkan orang lain” – ciri² penghidap Sindrom Tall Poppy

Perkongsian oleh Noor Afidah Abu Bakar  dikongsikan melalui laman Parent Connect bagi menjelaskan fenomena yang berlaku dalam kes adik Natasha Qisty, pelajar yang beroleh pencapaian cemerlang dalam SPM namun dikecam oleh Netizen berikutan temubual yang disiarkan baru-baru ini. Baca lagi:

ADIK NATASHA QISTY DAN SINDROM TALL POPPY.

Sudah lama saya mendengar tentang Sindrom ‘Tall Poppy’ yang sering diperkatakan di Australia ketika saya tinggal di sana lebih kurang 15 tahun lalu. ‘Tall poppy’ adalah bahasa slanga di Australia yang merujuk kepada orang yang berjaya.

Hari ini kita menyaksikan bagaimana Sindrom Tall Poppy ini berlaku di negara kita sendiri apabila adik Natasha Qisty Mohd Ridzuan yang memperolehi keputusan cemerlang 9A+ dalam peperiksaan SPM 2016 dikecam dengan hebat oleh segelintir netizen kerana penampilannya. Wajarkah?

Saya difahamkan adik Natasha menutup akaun media sosialnya kerana menjadi mangsa pembuli siber.

Ada dua isu di sini sebenarnya:

1) Sindrom Tall Poppy
2) Buli siber (Cyber bullying).

Sindrom Tall Poppy (STP) ini bukanlah isu orang Melayu sahaja. Sindrom ini juga dikenali sebagai ‘The politics of envy’. Ia berkaitan dengan psikologi dan tingkah laku manusia yang tidak boleh melihat orang berdiri lebih tinggi daripadanya dan tidak senang melihat adanya ‘tall poppies’. Orang yang berjaya akan diperlekehkan dan dibuli dengan kecaman-kecaman yang tidak berasas dan tiada kena mengena dengan kejayaan yang mereka capai.

Artikel ini ( http://ift.tt/1Vme8Ah ) mendedahkan bahawa ada pelajar di Australia dibuli secara fizikal dan verbal sehingga mengalami gangguan mental dan emosi yang berpanjangan.

Adalah juga menjadi lumrah apabila dua ‘tall poppies’ dibanding-bandingkan oleh pengidap sindrom untuk membuktikan kebenaran hujah mereka yang tidak tercapai dek akal itu.

APA MASALAH PENGIDAP SINDROM TALL POPPY?

Menurut kajian yang dibuat di Flinders University of South Australia dan diterbitkan oleh Australian Journal of Psychology pada tahun 1989, mereka yang mengalami STP ini terdiri daripada mereka yang tidak meletakkan prioriti yang tinggi pada aspek kejayaan tersebut. Dalam konteks ini, mereka yang membuli adik Natasha tidak menjadikan akademik sebagai prioriti mereka sebelum ini.

Dalam kajian tersebut juga didapati STP ini banyak dihadapi oleh mereka yang mempunyai percaya diri (self esteem) yang rendah. Mereka merasa inferior. Percaya diri yang rendah boleh berlaku apabila kayu ukur yang digunakan untuk mengukur kelebihan seseorang adalah terlampau sempit. Ia bermula apabila orang dewasa hanya memfokuskan pada kelemahan anak, dan menghukum kelemahan tanpa mempunyai inisiatif dan keinginan untuk melihat pada kelebihan seseorang anak itu. Individu ini akan membesar sebagai seorang yang akan meneruskan tradisi yang sama. Mereka mencapai kepuasan dengan merendah-rendahkan orang lain supaya ‘tall poppy’ ini berdiri sama rendah dengan mereka. Kelakuan yang sebegini akan mengurangkan kekecewaan mereka dengan diri mereka sendiri. Mereka lebih merasa puas jika dapat menyebarkannya kepada orang lain – di alam siber yang ‘public’. Sedih bukan?

Mereka yang mempunyai percaya diri yang tinggi dan yakin dengan kelebihan yang dimiliki selalunya terhindar dari menghidap STP ini.

OLEH ITU :

1) Latihlah diri kita sebagai orang dewasa untuk melihat kelebihan yang dimiliki oleh seseorang anak dan pelajar supaya mereka juga berupaya untuk melihat kelebihan dan kejayaan orang lain tanpa iri. Allah itu Maha Adil, setiap anak mempunyai kelebihan masing-masing. Cari kelebihan tersebut, raikan kelebihan tersebut dan gunakan kelebihan tersebut bagi membantu mereka mengatasi apa saja kelemahan yang mungkin mereka miliki kerana manusia itu sifatnya tidak sempurna. Jangan menggunakan kelemahan seorang anak untuk menidakkan kelebihan mereka.

2) Latihlah anak-anak untuk mengagumi dan meraikan kelebihan rakan-rakan dan percaya bahawa mereka juga mempunyai kelebihan yang tersendiri.

3) Bimbinglah juga anak-anak supaya menjadi seorang yang berhemah dan bertanggungjawab di alam siber.

Selepas ini setiap kali apabila kita menyaksikan buli siber berlaku terhadap mereka yang berjaya dalam bidangnya seperti adik Natasha Qisty, tahulah kita bahawa ini adalah SINDROM TALL POPPY.

Tahniah diucapkan kepada semua yang mendapat keputusan peperiksaan SPM 2016 baru-baru ini. Ini adalah satu permulaan. Semoga menjadi individu yang boleh berbakti kepada keluarga, masyarakat dan ummah dengan kelebihan masing-masing.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

The post “Rasa puas merendah-rendahkan orang lain” – ciri² penghidap Sindrom Tall Poppy appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2nIiRUA
on Leave a Comment

Orang Yang Pertama Masuk Neraka


Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada Hari Kiamat ialah seorang laki-laki yang mati syahid. Ia dihadapkan, lalu Allah Subhanahu wa Ta'ala mengingatkannya pada berbagai nikmat yang telah Allah Subhanahu wa Ta'ala berikan kepadanya, dan ia pun mengakuinya. Lantas Allah Subhanahu wa Ta'ala bertanya, 'Apa yang telah engkau perbuat dengan berbagai nikmat itu?' Ia menjawab, 'Saya telah berperang kerana-Mu sehingga saya mati syahid.' Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman, 'Kamu bohong. Kamu berperang agar namamu disebut-sebut sebagai orang yang berani. Dan ternyata kamu telah disebut-sebut demikian. 'Kemudian orang tersebut diperintahkan agar diseret pada wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka. "

"Seterusnya adalah orang yang mempelajari ilmu, mengajarkannya, dan membaca Al-Quran. Ia dihadapkan, lalu Allah Subhanahu wa Ta'ala mengingatkannya pada berbagai nikmat yang telah Allah Subhanahu wa Ta'ala berikan kepadanya, dan ia pun mengakuinya. Lantas Allah Subhanahu wa Ta'ala bertanya, 'Apa yang telah engkau perbuat berbagai nikmat itu?' Ia menjawab, 'Saya telah mempelajari ilmu, mengajarkannya, dan membaca Al-Quran kerana-Mu.' Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman, 'Kamu bohongg . Akan tetapi kamu belajar agar kamu disebut-sebut sebagai orang alim dan kamu membaca Al-Quran agar kamu disebut-sebut sebagai seorang qari ', dan sebenarnya kamu telah disebut-sebut demikian.' Kemudian orang tersebut diperintahkan agar diseret pada wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka. "

"Kemudian seorang yang diberi keleluasan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dan dikurniakan pelbagai harta benda, lantas ia dihadapkan, lalu Allah Subhanahu wa Ta'ala mengingatkan kepadanya kenikmatan-kenikmatan Allah Subhanahu wa Ta'ala pada dirinya. Ia pun mengakuinya. Lantas Allah Subhanahu wa Ta'ala bertanya, 'Apa yang telah engkau perbuat dengan berbagai nikmat itu?' Ia menjawab, 'Saya tidak pernah mensia-siakan peluang yang Engkau buka melainkan pasti saya bersedekah padanya kerana-Mu.' Allah Subhanahu wa Ta ' ala berfirman, 'Kamu bohong. Akan tetapi kamu melakukan hal tersebut agar kamu disebut-sebut sebagai orang yang dermawan. Dan kenyataan kamu telah disebut-sebut demikian. 'Kemudian orang tersebut diperintahkan agar diseret pada wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka. "

Di dalam suatu riwayat Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu membaca firman Allah Subhanahu wa Ta'ala berikut:

"Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan. "(QS. Hud: 15-16)

sumber kisahmuslim.com


from Detik Islam http://ift.tt/2nMnJ7R
on Leave a Comment

Kata Abu Jahal Tentang Peribadi Rasulullah


Al-Masur bin Mukhramah, anak saudara Abu Jahal, anak dari saudari perempuannya, bertanya kepada Abu Jahal tentang peribadi Muhammad bin Abdullah -shallallahu 'alaihi wa sallam-, "Wahai pamanku, apakah kalian menuduh Muhammad itu berdusta sebelum beliau mengatakan apa yang dia katakan sekarang ini -yakni risalah kenabian-? "

"Wahai anak saudaraku, demi Allah! Sungguh sewaktu Muhammad masih seorang pemuda, ia diberi gelaran al-amin (yang dipercayai) di tengah-tengah kami. Kami sama sekali tak pernah cuba menyebutnya berdusta. ", Kata Abu Jahal.

Anak saudaranya kembali bertanya, "Wahai pakcik, mengapa kalian tidak mengikutinya?"

Abu Jahal menjawab, "Wahai anak saudarku, kami dan Bani Hashim selalu bersaing dalam masalah kemuliaan. Jika mereka memberi makanan, kami juga memberi makanan. Jika mereka menjamu dengan minuman, kami juga demikian. Jika mereka memberi perlindungan, kami juga melakukannya. Sampai-sampai kami sama-sama duduk di atas haiwan tunggangan untuk berperang, kami (dan Bani Hasyim) sama dalam kemuliaan. Kemudian mereka berkata, " 'Di kalangan kami ada seorang Nabi (Muhammad shallallahu' alaihi wa sallam) '. Pada bila-bila kabilahku boleh menyamai kemuliaan ini? 

Inilah alasan Abu Jahal menolak beriman. Bukan kerana Muhammad bin Abdullah shallallahu 'alaihi wa sallam itu berdusta. Tapi yang menghalangnya adalah kesombongan. Jika dia beriman, bererti kabilahnya kalah dalam kemuliaan. Kabilahnya kalah gengsi dengan Bani Hashim. Dan di zaman sekarang, alasan ini pula yang menjadi latar belakang seseorang menolak kebenaran.

Di hari Perang Badar, al-Akhnas bin Syuraiq bertanya kepada Abu Jahal, "Abul Hakam (sebutan Abu Jahal di tengah kafir Quraisy), beritahu aku tentang Muhammad. Apakah ia orang yang jujur ​​atau pendusta? Kerana di sini tak ada seorang Quraisy pun selain aku dan engkau yang mendengar pembicaraan kita. "

Abu Jahal menjawab, "Celaka engkau! Demi Allah, sungguh Muhammad itu seorang yang jujur. Dia sama sekali tak pernah berbohong. Tapi, kalau anak-anak Qushay dengan al-liwa '(mengatur urusan perang), hijabah (memegang kunci Kaabah dan pengaturannya), Siqayah (memberi jamaah haji minum), dan juga nubuwwah (kenabian), Quraisy yang lain kebagian apa? "(Ibnul Qayyim, Hidayatul Hayara, Hal: 50-51).

Kisah ini dinukil dari kitab Wa Syahida syahidun min ahliha oleh Raghib as-Sirjani.


from Detik Islam http://ift.tt/2n29i1q
on Leave a Comment

Nelayan Wanita Palestin: Saya ditembak Setiap Cari ikan di Laut


Makin ramai wanita Gaza yang bekerja apa sahaja untuk mencari nafkah. Selain menjadi pemandu, ada wanita Gaza mencari nafkah dengan menjadi nelayan. Ini semua dilakukan untuk bertahan hidup.

Seorang nelayan wanita, Madleen Kullab (22 tahun) mengatakan, setiap kamu berlayar mencari ikan, maka kamu tak yakin sama ada boleh pulang ke rumah semula atau tidak.

"Situasi ketika ini begitu sukar, apabila kita mencapai 15 batu, maka kami akan ditembak oleh Israel, kami terpaksa melakukannya walaupun risikonya tinggi demi mencari nafkah."

Kullab menjadi nelayan hampir satu dekad ketika ayahnya menderita penyakit mielitis, radang sumsum tulang belakang dan akhirnya jadi difabel. Ia menggantikan kedudukan ayahnya sebagai pencari nafkah.

Kullab dan dua adik laki-lakinya keluar untuk mencari ikan pada pukul 3 hingga 5 pagi. Mereka kadang membaling jaring pada saat matahari terbenam. Mereka biasanya mencari ikan sardin.

"Kamu cari ikan apa sahaja yang boleh dicari," kata Kullab, lapor Aljazirah, Selasa, (8/3/2017).

Tak banyak ikan yang boleh dicari di daerah terlarang. Kadang hanya mendapat sedikit ikan, bahkan kadang tak mendapat ikan sama sekali. Untuk mendapat ikan yang berkualiti harus mencari ikan sehingga 10 batu dari bibir pantai.

Banyak ikan sardin jatuh di tanah saat para nelayan memasukkan ikan sardin tangkapan mereka dari jaring ke peti ikan. Pada masa itu pelabuhan Gaza dipenuhi dengan kapal-kapal yang bersandar di bawah langit mendung.

Ekonomi yang memburuk di Gaza telah memukul industri perikanan. Nelayan yang semula 10 ribu orang pada tahun 2000 turun menjadi 4.000, tahun lalu.

Selama ini nelayan di Gaza hidup berdasarkan pinjaman lunak, termasuk Kullab. Mereka tak turun ke laut pada musim sejuk, sebab pada musim sejuk cuaca sering buruk dan ombak boleh terlalu tinggi untuk kapalnya yang sederhana.

Setiap hari Kullab hanya mendapat wang sebanyak 10 shekels (2,60 dolar AS) dengan mencari ikan.

Menjadi nelayan, terang Kullab, semakin berbahaya. Ia mencari jalan keluar dengan masuk kuliah. Ia berharap boleh mendapat pekerjaan sebagai setiausaha.

"Saya ditembak setiap kali mencari ikan di laut. Lebih baik mencari pekerjaan selain mencari ikan. "

Kullab mengaku pernah menyaksikan rakannya sesama nelayan Mohammad Mansour Baker yang ditembak Israel hingga meninggal dunia ketika mencari ikan dengan saudaranya.

"Terdapat lebih dari 10 kapal. Kami hanya 3 batu dari laut dan kapal-kapal Israel mula menembak kami tanpa alasan. Mohammad ditembak dari perut menembus punggungnya dan meninggal dunia di kapal. "Demikian dikutip dari Republika.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2m7FvoX
on Leave a Comment

24 Pesanan Dr Hamid Arshat ini dikongsi lebih 7000 orang dalam sejam!

(Perkongsian oleh Dr Hamid Arshad)

PESANAN KEPADA WANITA DAN PESAKIT-PESAKIT SAYA

1. Jagalah kesihatan anda sebelum ditimpa penyakit. Tiada harta dan wang ringgit yang bertimbun banyaknya pun yang bolih menebus kesihatan bila sudah dilanda penyakit kronik.

2. Pencegahan penyakit adalah lebih baik dari rawatan. Tapi bila sudah ditimpa penyakit perlu cari ubat dari peringkat awal. Cari ubat dari doktor bertauliah dulu. Rawatan alternatif dan tradisional bolih dikabungkan kemudian.

3. Berdoa kepada Allah SWT setiap hari dan setiap waktu dan ditempat yang makbul doa agar dikuatkan iman dan diberi kesihatan badan, jiwa dan panca indera. Jangan putus doa atau putus harapan. Allah Maha Pengasih dan Penyayang.

4. Kuasai, kawal dan urus diri untuk mengikuti caragaya, budaya dan tabiat hidup kearah sihat walafiat. Jangan asyik bergantung dengan ubat. Ubah minda dan ubah tabiat kepada ciri2 positif. Hapuskan kepercayaa dan amalan kuno yang tidak berasaskan ilmu pengtahuan.

5. Maksud hadis – pada akhir zaman (sekarang) dua perkara menjadi punca utama bagi berbagai penyakit iaitu makanan tidak seimbang dan gangguan jiwa dan rohani. Memang benar. Lain2 punca penyakit ialah keracunan dari berbagai punca saperti bahan2 kimia, radiasi dan pencemaran.

6. Penyakit timbul dari tabiat makan yang tidak sesuai serta pemilehan makanan yang kurang berkhasiat dan berzat. Sering berlebihan gula dan karbohaidret. Juga makanan yang munkin mengandungi toksin sebab diawet, diperoses, ditambaj perisa serta disimpan dalam tin. Jauhkan makanan2 tersebut dan juga makanan2 segera dan junk serta minuman manis dan bergas. Makan bahan2 yang mentah dan segar – bayakkan sayur2 dan buah. 70% dari makanan dari sumber tersebut. Kurangkan gula dan garam dalam masakan. Juga jangan memasak keterlaluan ( over cooking khususnya sayur2)

7. Makan bila lapar berhenti sebelum kenyang. Konyah makanan perlahan2 dan berulang2 sehingga makanan dalam mulut jadi lumat sebelum ditelan. Tebaik konyah antara 15 hingga 20 kali setiap suap makanan.

8. Mulakan makan dengan buah2an dan tunggu 15 hingga 20 minit sebelum makan nasi. Kalau bolih jangan tambah nasi; tambah lauk(perotin) dan sayur2 jika sajian pertama tidak mengeyangkan. Waktu selingan (tea dan coffee break) makan kacang badam, peanuts , gajus atau walnut berserta kismis, keroma atau berries yang dikeringkan. Biji2 kuaci, sunflower, labu, semangka, adalah makanan sihat. Disertai air kosong atau air teh hijau.

9. Kurangkan minuman kopi kepada satu atau dua kali sahaja dalam sehari. Biasakan minum juz buah2 yang segar. Jus air kelapa muda tanpa ditambah gula adalah juz buah yang terbaik dari segi kandungan zat, vitamin dan logam. Banyakkan minum air mineral atau air kosong. Mereka yang sering mengalami gangguan kencing dan lelehan lendir faraj amalkan minum juz cranberry, lemon , limau nipis atau kasturi.

10. Minyak kelapa dara (VCO) atau extra virgin olive oil adalah bail untuk fungsi otak dan jantung. Minumlah satu sudu pagi dan petang. Juga satu sudu madu lebah setiap hari.

11. Jadikan suka makan ulam dan salad sebagai satu tabiat dan budaya hidup. Ulam raja telah dikaji dan diboktikan sebagai antikanser. Begitu juga berbagai2 pucuk daun yang mudah ditanam disekitar rumah – sambung nyawa, misai kucing, kacang botor, tujuh jarum dll- mengandungi berbagai khasiat kesihatan ; mengawal kencing manis, darah tinggi serta meningkatkan fungsi otak dan jantung.

12. Bila sudah capai umor 50 tahun iaitu umor bagi kebanyakkan wanita capai menopos atau putus haid waspadalah tentang makanan. Ketika itu falsafah kita ialah makan untuk sihat bukan untuk menjamu selera atau untuk puaskan nafsu. Ketandusan hormon estrogen ketika menopos bolih beri kesan negatif kepada kesihatan. Banyak sayur2, bijiran dan kekacang saperti soya yang mengadungi phytoestrogen dan bolih dijadikan gantian. Jika mengalami gejala2 teruk akibat menopos sebaiknya makan pil hormon estrogen sebagai gantian.

13. Stress yang tidak terkawal dan berlanjutan adalah punca bagi 1001 jenis penyakit. Sukar untuk kita lari dari berbagai jenis tekanan fizikal, mental dan rohani kerana ia bolih timbul dimana2 saja. Tetapi kita bolih tangkis, atasi dan mengurus stress supaya ia tidak menimbulkan penyakit.

14. Kaedah utama mengawal stress ialah mengamalkan ibadah mengikut jadual dan arahan Allah – solat fardu dan sunat, baca quran, zikir dan selawat, puasa dan sedekah. Quran adalah satu mukjizat dan rahmat terbesar dari Allah dan didalamnya terdapat syifa iaitu penyembuh bagi segala penyakit. Baca quran setiap hari.

15. Senyum selalu, ucap salam kepada sesiapa kita bertemu, bersalaman mesra dan berkenalan, kawal marah, jangan menyakiti dan menghina orang lain, terima teguran, rasa tawaduk dan rendah diri. Terima segala jenis musibah dan ujian Allah sebagai ‘ qada’ dan kadar Allah ‘

16. Exercise tubuh badan juga satu kaedah kurangkan stress. Pilih saja apa jenis exercise sesuai dengan caragaya hidup kita selama 30 minit asalkan berpeluh – berjalan kaki, jogging, tunggang basikal, pergi gym, treadmill, taichi, silat atau yoga. Exercise hasilkan banyak khasiat kesihatan, menfaat dan kebaikkan bagi kehidupan sesorang; bantu kawal penyakit diabetes, darah tinggi dan serangan jantung dan angin akhmar.

17. Lakukan ‘deep breathing exercise’ dimana2 saja, sambil duduk atau berdiri; dipejabat atau dirumah ; dipejabat khusus setelah berjam2 buat kerja atau pandang komputer. Duduk dikursi, pusingkan menghadap kebelakang atau kesudut. Sedut nafas melalui hidung sedalam2 dan hembuskan keluar perlahan2 melalui mulut sambil baca subhanalla dan lafaz istigfar. Ulang beberapa kali selama 5 – 7 minit. Kaedah ini bolih meningkan bekalan oksijen sambil mengurangkan kabon dioksida dari otak menjadikan kita lebih segar dan lebih tenang.

18. Amalkan memeriksa buah dada sendiri waktu mandi untuk mengesan ketulan khususnya kanser payudara. Untuk periksa payudara kanan, angkat keatas tangan kanan dan guna tangan kiri untuk periksa. Ulang sebelah kiri. Juga rasa dan periksa celah ketiak untuk kesan ketulan. Picit puting jika ada keluaran lendir atau darah. Jika ada simptom2 tersebut terus jumpa doktor.

19. Buat ujian ‘pap smear’ khususnya wanita yang pernah melahirkan anak, yang mengalami lelehan keputihan , perdarahan selepas persetubuhan dan perdarahan lepas menopos. Ulang ujian setiap tahun. Ini bertujuan mengesan kanser pangkal rahim. Malah lebih baik dikesan sebelum jadi kanser.

20. Pantau berat badan. Sebaiknya jangan biarkan melebihi 60 kg. Memang mudah naik berat tetapi untuk menurunkan berat badan sangat sukar. Kawal makan khususnya gula dan karbohaidret. Lakukan exercise setiap hari.

21. Jadikan tabiat berjumpa doktor jika ada sesuatu kelainan dalam edaran haid . Buat scan peranakkan khususnya jika anda mengalami senggugut, perdarahan banyak, berpanjangan dan tak tentu masa atau merasai bonggol atau tumbuhan pada perut. Sila hubungi YJN untuk dapat temu janti buat scan peranakkan. http://ift.tt/2m3EZIF

22. Amalkan makan multivitamins (saperti obimin atau lain), fish oil, kalsium dan vitamin C terus menerus sehingga akhir hayat. Jangan berhenti selepas bersalin. Jadikan ia satu tabiat dan amalan harian.Makanan harian kita tidak dapat menampong keperluan vitamin untuk tujuan baik pulih tisyu dan organ penting dalam tubuh badan.Keperluan vitamin dan logan meningkat selepas bersalin, penyusuan bayi dan lepas bedan. Wanita juga kehilang logam iron ketika haid.

23. Supplements. Makanan-makanan tambahan yang mengandungi berbagai unsor saperti antioxidants, fiber, kolegen, peptides dan amino asid banyak dijual dipasaran. Saya sendiri mengambil extra virgin olive oil, grape seeds(mengandungi resveraterol untuk jantung dan otak), royal jelly dan honey dan habbatus sauda.

24. Jangan tanya saya ‘Apa pantang selepas bedah atau lepas bersalin” Tanya saya ‘Apa yang baik dimakan waktu pemulihan?’ Pertanyaan kedua lebih wajar dan positif serta proaktif.

Semoga Allah berkati hidup kita dengan keteguhan iman, kesihatan badan dan murah rezeki yang halal. Serta kejayaan dan kebahagian hidup didunia dan akhirat. Aamin

DR HAMID ARSHAT

The post 24 Pesanan Dr Hamid Arshat ini dikongsi lebih 7000 orang dalam sejam! appeared first on The Alternatif.



from The Alternatif http://ift.tt/2m3Fr9H
on Leave a Comment

Amnesty: 13 Ribu Orang Digantung Rezim Assad di Penjara Saydnaya Sejak 2011


Sebanyak 13,000 orang digantung dalam lima tahun terakhir di sebuah penjara Syria terkenal dekat Damsyik, kata lembaga Amnesty International. Lembaga ini menuding pemerintahan rejim Assad telah melakukan "dasar pemusnahan".

Dalam laporannya yang bertajuk "Human Slaughterhouse: Mass hanging and extermination at Saydnaya prison," pada Selasa kemarin (7/2/2017) Amnesty mengeluarkan laporannya berdasarkan wawancara dengan 84 saksi, termasuk penjaga, tahanan, dan hakim.

Didapati bahawa sekurang-kurangnya seminggu sekali antara tahun 2011 hingga 2015, kumpulan-kumpulan hingga 50 orang dibawa keluar dari sel penjara untuk diseksa secara sewenang-wenangnya, dipukul, kemudian digantung di tengah malam dan penuh kerahsiaan.

"Sepanjang proses ini, para tahanan matanya tetap ditutup. Mereka tidak tahu bila atau bagaimana mereka akan mati sampai jerat tali tiang gantungan ditempatkan di sekitar leher mereka. "

Sebahagian besar korban diyakini adalah warga awam yang menentang kerajaan Presiden Bashar al-Assad, Al Jazeera melaporkan.

"Petugas menggantung para tahanan selama 10 hingga 15 minit," kata bekas hakim yang menyaksikan hukuman tersebut.

"Untuk anak-anak, yang berat badan mereka ringan sehingga tidak membuat mereka mati tercekik, petuga akan menarik badan mereka ke bawah hingga leher mereka patah," kata Amensty dalam laporannya.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2lYnJEs
on Leave a Comment

Serigala yang Dipenjara


SUATU ketika terjadi perdebatan antara keldai dengan serigala tentang warna rumput.

Keldai berkata: "Rumput berwarna kuning ..."

Tetapi serigala membantahnya: "Salah, rumput itu warnanya hijau!"

Demikian perdebatan berterusan dan belum menemui titik temu. Hingga akhirnya disyorkan oleh bangsa haiwan menemui raja hutan agar dapat menghakiminya dengan adil.

Di hadapan sang hakim, kedua-dua pihak menyampaikan hujah masing-masing. Hingga akhirnya tibalah masa dijatuhkannya keputusan dari raja hutan sebagai sang hakim. Dan betapa terkejutnya para peserta sidang ketika mendengar keputusan hakim, bahawa hakim memberikan hukuman penjara bagi serigala sedangkan keldai terbebas dari perkara.

Seketika itu serigala langsung protes kepada hakim: "Yang mulia, bukankan warna rumput itu hijau?"

Raja hutan: "Ya betul ..."

Serigala: "Lalu kenapa saya yang dihukum, padahal pendapat saya tidak salah?"

Raja hutan: "Pendapatmu memang benar, tapi kesalahan adalah ketika mengajak debat keldai tentang masalah remeh seperti ini, makanya aku penjarakan kamu supaya dapat mengambil pelajaran. Jangan sekali-sekali berdebat dengan seseorang yang bodoh dan tidak faham tentang masalah tersebut. "




from Detik Islam http://ift.tt/2ndYEpj
on Leave a Comment

Dunia, Penjara bagi Orang Beriman?


Pernahkah anda mendengar kalimat bahawa dunia ini adalah penjara bagi orang beriman? Apa yang ada di benak anda ketika mendengar pernyataan tersebut? Benarkah dunia ini penjara bagi orang beriman? Apa sebenarnya maksud dari pernyataan tersebut? Berikut penjelasannya.

Dari Abu Hurairah, ia berkata bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Dunia adalah penjara bagi orang beriman dan syurga bagi orang kafir," (HR. Muslim no. 2392).

Dikutip dari Rumaysho.com, Imam Nawawi rahimahullah dalam Syarh Shahih Muslim menerangkan, "Orang mukmin terpenjara di dunia kerana mesti menahan diri dari berbagai syahwat yang diharamkan dan dimakruhkan. Orang mukmin juga diperintah untuk melakukan ketaatan. Ketika ia mati, barulah ia rehat dari hal itu. Kemudian ia akan memperoleh apa yang telah Allah janjikan dengan kenikmatan dunia yang kekal, mendapati peristirahatan yang jauh dari sifat kurang.

Adapun orang kafir, dunia yang ia peroleh sedikit atau pun banyak, ketika ia meninggal dunia, ia akan mendapatkan azab (siksa) yang kekal abadi. "

Al-Munawi rahimahullah dalam Mirqah Al-Mafatih menjelaskan, "Dikatakan dalam penjara kerana orang mukmin terhalang untuk melakukan syahwat yang diharamkan. Sedangkan keadaan orang kafir adalah sebaliknya sehingga seakan-akan ia berada di syurga. "

Jadi bersabarlah dari maksiat dengan menahan diri. Kerana dunia ini adalah penjara bagi kita di dunia. Di akhirat kita akan peroleh balasannya.

sumber islampos.com


from Detik Islam http://ift.tt/2mvcfY5
on Leave a Comment

Dari Penganut Hindu Hingga Menjadi Professor Hadis Universiti Islam Madinah


Pada masa ini, kita banyak mendengar kisah orang-orang kembali kepada fitrah mereka, memeluk Islam. Hal ini patut kita syukuri. Tapi hanya ada beberapa orang yang berasal dari kegelapan agama nenek moyang mereka selepas menerima cahaya Islam berjaya menghadirkan pengaruh dan sumbangan yang luar biasa untuk kemajuan pengetahuan keislaman. Jika kita melihat warisan hebat yang ditinggalkan oleh mualaf seperti Muhammad Asad, Maryam Jamilah, Dr. Maurice Bucaille, Muhammad Pickthall, Michael Wolfe, dan Pamela Taylor, pencapaian mereka benar-benar menakjubkan. Pada masa ini, ada tokoh yang luar biasa yang mungkin melampaui para pendahulunya. Dia adalah Prof. Muhammad Dhiya ur-Rahman Azmi. Ia memberi sumbangan yang sangat besar dalam kajian ilmu hadis. Sebuah pencapaian yang layak dikenang dan menjadi sebahagian dari sejarah peradaban Islam.

Islam Tidak Mengenal Kasta Sosial

Muhammad Dhiya ur-Rahman Azmi dulu bernama Banke Laal. Lahir tahun 1943 dalam sebuah keluarga Hindu di desa Bilarya Ganj. Sebuah desa yang terletak di Kecamatan Azamgarh, India. Apabila memeluk Islam usianya 18 tahun. Konsep kesamarataan dan keadilan yang ditawarkan Islam telah membuatnya terkesan. Menurutnya, perkara itu merupakan keistimewaan dan humanisme yang hanya ada pada Islam. Alasan ini pula yang menyebabkan banyak orang-orang di anak benua India memeluk Islam. Mereka ingin lepas dari sekat-sekat kasta. Dan mendapatkan kebebasan bertindak sesuai dengan cita-cita dan kehendak mereka.

Di India ada beberapa organisasi yang memudahkan perpindahan agama. Kegiatan organisasi ini dikenali dengan Ghar Wapsi. Sebuah kegiatan yang difasilitasi organisasi Hindu India untuk memudahkan perpindahan agama seorang non-Hindu ke agama Hindu. Di masyarakat Islam India, tidak didapatkan aktiviti semacam ini. Tidak ada sumbangan atau bantuan materi yang didapat bagi mereka yang baru saja memeluk Islam. Sisi baiknya, seseorang yang memeluk Islam benar-benar mengalu-alukan perintah Allah dan lahir dari niat yang tulus. Jika ingin menjadi seorang muslim, perkara yang perlu anda lakukan adalah memahami mesej hakiki dari Islam itu sendiri.

Dijauhi Keluarga dan Hijrah Mendalami Islam

Setelah memeluk Islam, kedua-dua orang tua dan keluarga dekatnya memboikot Syaikh Muhammad Dhiyaurrahman Azmi. Ia pun hijrah ke Pakistan untuk mendalami agama. Ia belajar agama di Madrasah yang bekerja sama dengan Jami'ah Islamiyah. Kemudian melanjutkan pengajian S1 di Universitas Islam Madinah (Jami'ah Islamiyah Madinah), Arab Saudi. Di tempat ini, ia menjadi graduan pertama yang pernah beragama Hindu.

Tidak berhenti hanya di peringkat sarjana, Syaikh Dhiyaurrahman melanjutkan pengajian pasca sarjananya (S2) ke King Abdul Aziz University di Mekah, yang kemudian dikenali dengan Ummul Qura University. Ijazah doktor falsafah ia dapatkan dari Universiti al-Azhar, Kaherah.

Kepakarannya dalam bidang hadis adalah sesuatu yang diakui khalayak. Universiti Islam Madinah mengakuinya dengan mengangkatnya sebagai guru besar (profesor) di Fakulti Hadis kampus tersebut. Malah Kerajaan Arab Saudi sendiri menghadiahkannya kewarganegaraan Arab Saudi sebagai bentuk terima kasih atas sumbangan yang beliau berikan dalam kajian ilmu hadis.

Syaikh Dhiyaurrahman tidak menghadkan aktivitinya hanya di bidang akademik semata. Ia juga aktif ambil bahagian dalam bidang pentadbiran. Seperti bergabung dengan Liga Muslim Dunia (Muslim World League) di Mekah. Dan juga menjadi dekan Fakultas Hadits Universitas Islam Madinah hingga bersara. Selepas bersara, beliau diangkat menjadi pengajar di Masjid Nabawi oleh Jabatan Hal Ehwal Masjid Nabawi pada tahun 2013.

Sumbangan Terhadap Peradaban Islam

Banyak karya tulis telah dibuat oleh Profesor Dhiyaurrahman Azmi. Ia menulis puluhan buku mengenai pelbagai topik penting dalam Islam. Tapi yang paling istimewa adalah karya monumentalnya berupa ensiklopedia hadith. Ia beri judul karyanya itu dengan al-Jami 'al-Kamil fi al-Hadits ash-Shahih ash-Shamil. Karya istimewanya ini adalah kumpulan hadis-hadis sahih yang tersebar di berbagai buku-buku klasik.

al-Jami al-Kamil fi al-Hadits ash-Shahih asy-Syamil, karya monumental Prof. Muhammad Dhiyaurrahman Azmi

Buku al-Jami 'al-Kamil fi al-Hadits ash-Shahih ash-Shamil terdiri dari 20 jilid lebih buku tebal. Yang mengandungi kira-kira 16,000 Hadis. Memuat tentang pelbagai permasalahan: akidah, hukum, ibadah, biografi Nabi, fekah, tafsir Al-Quran, dan masih banyak lagi. Orang-orang akan mengingat Syaikh Prof Muhammad Dhiyaurrahman Azmi dan berterima kasih kepadanya atas usahanya meneliti hadis. Mengumpulkannya sehingga mudah untuk dipelajari dan dibaca para pecinta hadits Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Usahanya ini menjadi bukti bagaimana ia mencontohi usaha Imam al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, at-Tirmizi, an-Nasai, dan Imam Malik dalam meneliti dan mengumpulkan hadith.

Karya legenda lain yang merupakan kesungguhan Prof. Azmi adalah "Encyclopedia of the Qur'an Glorious" dalam bahasa Hindi. Umat ​​Islam pernah berkuasa selama kira-kira 800 tahun di India, sayangnya tak banyak buku yang tersedia dalam bahasa asli mereka yang menjelaskan menjelaskan makna Al-Quran. Memberikan pencerahan tentang nilai-nilai kemanusiaan yang diberitakan Al-Quran.

Ensiklopedia unik yang ditulis oleh Prof. Azmi ini, menjelajah lebih daripada 600 topik perbahasan. Buku ini merupakan buku pertama (perintis) yang ditulis mengenai tema ini dalam bahasa Hindi. Dalam masa yang sangat singkat, buku ini sudah dicetak sebanyak lapan kali di India. Kerana respon umat yang bagus terhadap buku ini, edisi bahasa Urdu dan India pun akan dicetak pula. Boleh dikatakan, buku ini adalah salah satu buku terbaik dalam kajian Al-Quran. Perbahasan yang disusun mengikut susunan abjad. Di dalamnya juga dimuatkan foto dan peta tempat-tempat yang masyhur.

Kajian beliau dalam menempuh pendidikan juga merupakan kajian yang menarik. Tesis Master-nya berjudul Abu Hurairah fi Dhau-i Marwiyatihi: Dirasatun Muqaranatun Fi miati Haditsin min Marwiyatihi adalah bentuk pembelaan terhadap sahabat Nabi, Abu Hurairah radhiallahu 'anhu. Ia membantah tuduhan yang dibuat oleh beberapa orang yang mempersoalkan kesahihan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah. Sedangkan disertasinya adalah kajian terhadap kitab Aqdhiyatu Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam.

Dalam bukunya Dari Ganga ke Zamzam dalam bahasa Urdu, Prof. Azmi menceritakan kisah keislamannya dan banyaknya kesulitan yang harus ia hadapi. Tentu buku ini juga menarik untuk dibaca. Kemudian karyanya yang istimewa tentang kajian perbandingan agama, Dirasat al-Yahudiyah wa al-Masihiyah wa al-Adyan al-Hind juga mendapat apresiasi yang tinggi. Buku ini dijadikan acuan materi pembelajaran tahap yang lebih tinggi di universiti-universiti di Arab Saudi. Pada masa ini, Prof. Azmi terlibat dalam projek penulisan kajian perbandingan agama Hindu, Buddha, Jainisme, dan Sikh yang akan segera diterbitkan pula.

Penutup

Tidak ada yang menyangka, seorang anak laki-laki yang dilahirkan di sebuah keluarga Hindu di kemudian hari menjadi guru hadis di Universiti Islam Madinah dan pengajar di Masjid Nabawi. Profesor Azmi merupakan orang yang istimewa. Perjalanannya hidupnya mengajar kita bahawa kehidupan ini bagaikan roda yang berputar. Seseorang boleh di berada di pusingan bawah menghadapi kesulitan. Kemudian berada di bahagian atas menikmati kejayaan. Seseorang harus berusaha menyelesaikan pusingan kesulitan yang ia hadapi sampai ia berjaya membuktikan kepada dunia -dengan izin Allah-, ia mampu menyumbang untuk peradaban.

Kesederhanaan mempunyai peranan penting dalam pembentukan karakter. Kerana kesederhanaan mampu menahan seorang untuk berbuat yang tidak semestinya ia lakukan. Kesederhanaan juga menjadi perisai yang menghalang sifat sombong. Kesederhanaan adalah kunci untuk kesalehan dan baiknya perbuatan. Kesederhanaan, sopan santun, dan kerendahan hati serta kelihatan pada sosoknya.

Prof. Azmi adalah figur yang membuat kita teringat dengan kebenaran sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam,

النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ خِيَارُهُمْ فِي الْجَاهِلِيَّةِ خِيَارُهُمْ فِي اْلإِسْلاَمِ إِذَا فَقُهُوا وَالْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَمَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ

"Manusia ibarat barang tambang berharga seperti tambang emas dan perak. Orang yang mulia pada masa jahiliyah, akan menjadi orang yang mulia juga dalam Islam apabila ia paham agama. Ruh ibarat pasukan yang dikumpulkan, ia akan bersatu jika serasi dan akan berselisih jika tidak serasi ". (HR Muslim).

sumber kisahmuslim.com


from Detik Islam http://ift.tt/2m5rJOE
Powered by Blogger.

Total Pageviews

Booking ticket online

mas airline ticket book

About us

Anda mungkin meminati :