ng

ad

on 213 comments

Dr Harun Din Mula Bersuara Mengenai MH 370

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Haron_Din.jpgIni antara Intipati Kuliah yang disampaikan oleh beliau selepas solat Maghrib di sebuah masjid:

1.Kembali kepada cara hidup islam. Sistem Islam, kembali kepada Allah.
Insaflah yang kita sedang diuji Allah.

2.Air di empangan makin kurang. 3/4 Malaysia berjerebu dan terbaru MH370. Berpuluh-puluh kapal dan aircrafts cari pun tak jumpa. Allah nak ajar manusia bahawa ilmu kita ni sangat sedikit berbanding ilmu Allah.

3.Kalau diambil seluruh lautan dan seluruh pokok dan tumbuhan hingga habis untuk dijadikan tinta, masih tak mampu nak menulis kalimah Allah. Apatah lagi ilmuNya.

4.Beliau(Dr Harun Din) bacakan ayat quran ..jangan makan dan minum yang haram…maka kalau kita langgar ..mengundang kemurkaan Allah lalu Allah akan turun bala.

5.Apa yang berlaku pada MH370 jadikan Malaysia tumpuan seluruh dunia. Allah malukan kita dengan peristiwa tikar terbang sehingga Arab Saudi kata kita biarkan syirik berleluasa. Memang itu yang berlaku sebenarnya… Allah hina negara kita dengan peristiwa macam ni.

6.Majoriti manusia tak melihat peristiwa yang berlaku dengan mata hati bukan mata kasar. Mata hati kita buta kerana banyak maksiat dan syirik. Allah ingatkan kita..kembali padaNya..pohon maaf..insaf.

7.Bila dah 3 ke 4 hari tak jumpa baru nak ingat Allah.. Baru nak solat hajat. Bagi yang terang mata hati..terus baca innalillahi wainna ilaihirojiuun sewaktu awal-awal peristiwa berlaku.

8.Beliau(Dr Harun din) mengeluarkan pendapat ikut pengalaman, beliau melihat Saudi Airline dan Brunei amat menekankan kepada juruterbang mereka bacaan doa(bagi yang muslim) sebelum melakukan penerbangan.

9.Kenapa kita tak berserah pada Allah dalam setiap permulaan perjalanan? Di malaysia ni..banyak sangat orang Islam percaya perkara khurafat..bomoh dah jadi kelaziman hinggakan orang buat tikar terbang di KLIA pun tiada orang Islam yang menghalang… Hingga 1 dunia tengok kebodohan dan kesyirikan yang berlaku di negara kita… Lihat dengan mata hati…itu penghinaan Allah pada kita.

Diolah semula oleh penulis asal

213 comments:

  1. saya sokong pendapat Dr Harun Din.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askum..mgkn ni pengajaran pd kt smue tmasuk la diri sy..mohon Datuk bantu la mereka..dgn ilmu yg tinggi...

      Delete
    2. Salam.sy sokong sepenuhnya pendapat Dr Harun Din.minta Datuk bantu dengn permasalahan ni dengan kepakaran yg Dr ada.

      Delete
    3. itu sbnrnya. ...tp susahnya segelintir manusia nk terima bilamana mata hati sudah buta...yg menyeru pada agama dikatakan sesat...smpaikn ada yg sanggup kata saja nk gunakan agama utk kptgan politik...mereka x sedar...itu semua seruan agama. demi dunia ramai yg gadaikn perintah agama. kmajuan blh dicapai tp agama didahulukan...

      Delete
    4. itu sbnrnya. ...tp susahnya segelintir manusia nk terima bilamana mata hati sudah buta...yg menyeru pada agama dikatakan sesat...smpaikn ada yg sanggup kata saja nk gunakan agama utk kptgan politik...mereka x sedar...itu semua seruan agama. demi dunia ramai yg gadaikn perintah agama. kmajuan blh dicapai tp agama didahulukan...

      Delete
    5. Jzkkh....Allahuakbar
      Terbaek Ustaz

      Delete
    6. Jika banyak makan makanan haram..segala nasihat akan dimuntahkan oleh hati..hati jadi keras dan degil..jagalah pe makanan anda..

      Delete
    7. Ha..kan..kan..kan..dah kena sound!! Padan muka kita!

      Delete
    8. jangan sekadar komen jer, tolong ikhtiarkan lah juga Dato

      Delete
    9. Tu bukan komen syeh ooiii tu dia nk bg hg tau.

      Delete
    10. Tu bukan komen syeh ooiii tu dia nk bg hg tau.

      Delete
    11. Dia pun baru nk bersuara. Turun padangla bantu. Bukan nk cari salah org. Ada ilmu yg tuhan bagi bantu2 la mana yg patut.

      Delete
    12. Masyaallah. ..korg x baca btl2 ke..itu bukan KOMEN..Dr.Harun Din menyatakan ttg sgala kjadian yg blaku akhir2 ini sebagai MUSIBAH dari ALLAH SWT. ..so..beliau mghrapkn agar kite semua bhenti dr fkr mcm2..dan merenung sejenak sgala yg blaku ini adalah peringatan Allah utk kite..Beliau sbg ulamak...perlu igtkan kite semua. .slbhnye..terpulang dkt korg la ape tndkn korg. ..nk stuju ke..nk bt xth ke...jgn nk hina2 ulamak...klu x tkt dosa skli pun...byk lg hang pa blh buat..tp tlg. ..jgn hina ulamak..aptb!

      Delete
    13. Mana kita tau dia tak kasi apa2 tindakan? Awak Tuhan ke tahu ala yg tuan guru buat? Entah2 tuan guru la siang malam bermunajat pada Allah tentang malaysia dan umat2 ni. Awak tu? Tau menghukum aje. Bagus betul perangai.

      Delete
    14. Dah ketentuan Allah (SWT). Saya rasa juruterbang tersebut dah baca doa sebelum penerbangan.



      Delete
    15. Jgn bebalkan diri dgn komen2 bebal..Dah tentu Dato mesti ada ikhtiar dia sendiri..Cuma dia x menonjol mcm Raja Bomoh 1 Malaysia korang tu je..

      Delete
    16. Bila hati dah buta kata2 ulama pun dianggap sama mcm komen FB... sian mamat tu...

      Delete
    17. Amin semoga apa yg d bicarakn adalah brtujuan untk mngingati tntg kuasa ALLAH S.W.T...ssungguhnya tiada tuhan selain ALLA s.w.t,,NabiMuhammad s.a.w itu pesuruh Allah...
      Nmun ada ckit ksilapan d pkara ke5,,bkn nk bngkang cuma nk mnyatakn niat baik...
      Ssungguhnya Allah s.w.t x menghina,x marah srta xada sifat kasar wlu sdikit pn...nmun Allah mnguji umatnya yg mngingkarinya..

      Delete
    18. Amin semoga apa yg d bicarakn adalah brtujuan untk mngingati tntg kuasa ALLAH S.W.T...ssungguhnya tiada tuhan selain ALLA s.w.t,,NabiMuhammad s.a.w itu pesuruh Allah...
      Nmun ada ckit ksilapan d pkara ke5,,bkn nk bngkang cuma nk mnyatakn niat baik...
      Ssungguhnya Allah s.w.t x menghina,x marah srta xada sifat kasar wlu sdikit pn...nmun Allah mnguji umatnya yg mngingkarinya..

      Delete
  2. ya tepat sekali. tp kerana ego manusia itu menjadi hina jua akhirnya. ambil mudah hukum allah. maka inilah musibahnya. insaflah. kembalilah kita ke jln allah.

    ReplyDelete
  3. ya tepat sekali. tp kerana ego manusia itu menjadi hina jua akhirnya. ambil mudah hukum allah. maka inilah musibahnya. insaflah. kembalilah kita ke jln allah.

    ReplyDelete
  4. Great!! Always been my idol since d day he became a doctor to my late mum.. al fateha amin..

    ReplyDelete
  5. Saya setuju....muga para pemimpin dan seluruh rakyat malaysia termasuk diri saya mengambil iktibar peristiwa ini....

    ReplyDelete
  6. Saya setuju....muga para pemimpin dan seluruh rakyat malaysia termasuk diri saya mengambil iktibar peristiwa ini....

    ReplyDelete
  7. perkara 4 dah pun berlaku...info ini sebelum mgu konsert tu...wallahualam

    ReplyDelete
  8. Memang kata2 yang benar dan ikhlas....

    ReplyDelete
  9. Tetapi apabila membuat solat hajat di klia knp perlu mengambil keterangan sdgkan polis sendiri org islam..pikirkanlah..apa dh jd pd negara kita..

    ReplyDelete
  10. Tetapi apabila membuat solat hajat di klia knp perlu mengambil keterangan sdgkan polis sendiri org islam..pikirkanlah..apa dh jd pd negara kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. X tau citer jgn main hentam sebarang.....

      Delete
    2. Mereka lebih takut kopiah putih dari songkok....

      Delete
    3. suami saya polis bantuan di klia,mereka bukan ambil keterangan seperti yg dicanang tu,mereka cuma mengambil nama pihak yg mengetuai solat hajat,itu sahaja...susah apabila dlm otak cuma politik sahaja...sedih dengan orang islam di malaysia ini,mereka tidak fikir,kerana politik habis hubungan sesama islam,habis berpecah belah...mari bersatu kembali dan ambil iktibar dr tragedi MH370 ini...pendapat saya sendiri,tidak ada yg betul pun baik dari mana parti kerajaan@pembangkang...dua2 parti sama2 tidak betul caranya....muhasabah diri sendiri dahulu....

      Delete
    4. Setuju. Yg kaki komen tu teropong dari jauh saja. Bagi komen berdasarkan gambar saja. Bukan berada di situ. Semua otak kelabu asap.

      Delete
  11. tiada tuhan yang disembah melainkan Allah. Allah Maha Besar

    ReplyDelete
  12. Kemenangan dalam kalimah allah... mengundang lebih banyak bencana...apakah salahnya allah??? Semoga Malaysia masih dapat diselamatkan dan disatukan oleh doa. Amen

    ReplyDelete
  13. Cukup benar kata Dr. dan jangan lah kita lupa yang pada setiap kejadian yang berlaku, itu adalah petanda satu statement dari Allah. Renung- renungkan lah. Maha suci Allah

    ReplyDelete
  14. Itu semua kehendak Allah... Mereka semua hanya tk nak bercakap kebesaran Allah swt. Nk campur aduk kan politik dgn kebesaran Allah.... Mane boleh.... Saya sokong datuk...... Ni da sebar.... Saya sebagai umat Islam....amat berasa malu.... Mane Jakim...mane semua ni... Tak terkata2 ape pun.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakim ada x kemanapun... bomoh dtg cara mendadak.. x tau ke derang dh pun diambil tindakan oleh jakim..

      Delete
  15. Datuk banyak ckp pun bikin orang menyampah tak payah tunding jari sana sini .tlg 1000 kali baik dari memburukan sesiapa ..ini ckp ulama ke ckp politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang y bcakap tanpa berfikir seperti kamu, bukan menunding jari bila mengajak kepada kebaikan..hanya org yg hati tak bersih bencikn kebaikan..

      Delete
    2. Kamu yg bermslh, n menuding jari pd org yg memberi peringatan? Sape yg tak tilik diri ni?
      Kalau terasa, mknanya Allah dh beri peringatan melalui si alim ni, dh dgr cuba tilik diri. Bkn ego x bertempat.

      Delete
    3. Wahai orang2 yang beriman.,minta tolonglah kamu dengan bersabar dan bersolat.sesungguhnya Allah bersama orang2 yang bersabar.kadang2 Dia dtgkn ujian kerana Dia merindui rintihan hamba2 Nya..,dan menyuruh kita kembali mengingatiNya.,bukan memikirkan jalan penyelesaiannya..

      Delete
    4. Aku takde baca pun ayat kat atas yg 'menuding' jari kat sesiapa,semua ditujukan khas utk org Islam yg tak tahu berfikir.kalau kau terasa,itu masalah kau dan sesiapa saja yang kau agungkan.politik?aku rasa kau org pertama kat sini yg kaitkan artikel ni dgn politik.hati hatilah,jangan agungkan sangat parti politik yg kau puja sampai ulama pun kau nak pandang sinis.kau tahu kan tanda2 kiamat?jangan jadi salah seorang penyumbang tanda tu...wallahualam

      Delete
    5. Sudah terang lagi bersuluh,tepuk dada tanya la hati,jgn terhantuk baru nak terbuka mata,fikir berpada2,kerana mulut badan binasa..buka mata,hati dan fikiran anda..moga Allah akan bagi petunjuk pada saudara..Amin.

      Delete
    6. smua dh tahu tanda2 kiamat ... so ..org politik skg sama je .. ada berkepentingan bila berbicara ...insyaALLAH zaman khalifah akan kembali jua.. sabar sikit masa lagi ..

      Delete
    7. Zaman khalifah dah berakhir cik, Zaman Yakjuj wa Makju & Dajjal je anytime. Sbb di nyatakan dari zaman nabi S.A.W. (500+- masehi), then Berakhirnya Zaman Pemerintahan Islam iaitu pada zaman turki, After (sekitar 1900 xsilap) Kamal Attartuk hingga keluarnya Dajjal, yakjuj makjuj, Nabi Isa turun kembali & Imam mahdi, dan juga start kiamat. ia di anggarkan Nabi umpama serapat2 antara dua jari.

      Delete
    8. yang enkau melalut ni npa? ckap ulama di malaysia ni di pakai sngat ke?? ko perati la sendiri.. sudah cukup baik Dr. ni menasihat kan kita yang selalu terlupa..so, next time ber ingat ingat sodara..

      Delete
    9. Setuju. Cakap politik jer berlandaskan agama. Cer turun padang bantu bukan buat org tambah buntu.

      Delete
    10. Ulama bercakap berlandaskan al quran n hadis...bila agama terlalu jauh dari diri kata kata ulama..kata kata hadis n alquran pun di tolak..semoga menjadi hamba yang bertaubat

      Delete
    11. WEI, bodoh, bila cakap ko korang ni marah, abis nak lambung2 korang ni yang xberapa nak cerdik ni, kalau dh bodoh, biar bagi jadi sikit.....yang nak cakap pasal Dr Harun din mcm ni,mcm2lah, meh cni jom kite pg sama2 dengar kuliah dia, bru tau apa intipati dia tu, mnggu depan awl bulan april dia ada kuliah kt surau annur bangi, meh datang, kalau dah bodoh 2 duk senyap2, jgn nmpk kebodohan tu , tau tak bodoh, aku pantang kalau ayat2 yang cuba menjatuhkan ulamak ni..aku, ckp bodoh je mmg ayat ko tu yang bodoh je selalu buat, kalau berakal xmcmni, dia akan bercakap berlandaskan ilmu

      Delete
    12. ade jgk manusia yg buta hati x setuju ngn kate2 ustaz??....hurmmm

      Delete
  16. Mohon tengok dan hayati cara hidup Islam yg Baginda Nabi tunjuk. Dh betul la Datuk cakap tu. Mana ade politik.

    ReplyDelete
  17. Smua orang tahu higgakan budak kecil pun tahu ini ujian ALLAH klau dia penganut islam.Dan sbagai orang islam kita membantu setidak tidaknya klau tak dpt membantu dari tenaga dan akal fikiran kita banti berdoa..bukan kluar kan kenyataan menunding jari dan kondem orang sana sini..pakai nama ALLAH untuk meminta orang supaya mengatakan anda bagus dan betu kenyataan anda...Sbagai orang islam luar malu lah tengok apa terjadi di malaysia smasa slepas dan sbelum terjadi .lebih lebih lagi pembangkang malaysia kerja laintakda bukan nak menolong tapi mengata ,mengkritik, mengaibkan orang tulah kelebihan yng ketara ..hanya krana ramai yng nak jadi PM..Yng paling teruk skali yng ckp tu smua ketua ketuanya pulak tu..insaf lah tepuk dada tanya 'aku ni ulama betul ke aku ckp gini ?aku kenali presiden pas.pulak tu .jgnlah sampai aku d gelar.ulama dlm semak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hormati ulama..jgn kamu bcakap spt ilmu kamu tinggi..ustaz xde mention nama sape2 pon..juz teguran supaya kita kembali kepada Islam y sebenar..

      Delete
    2. Kita ambil apa pengajaran dr apa yg disampaikan olehnya. Sesiapa yg tak mahu terima pendapat tu, terpulanglah.. Dr Harun Din cakap benda yg betul. Gunakan akal yg diberikan oleh Allah dgn sebaiknya. Muhasabah diri sendiri dahulu..

      Delete
    3. Kalau ht dh terlalu taksub dgn politik, ckp apa pun, letak lah ulamak mana pun lain juga yag difahamnyer.

      Delete
    4. Kau tau tak pasal tanda2 kiamat?aku nampak salah satu tanda dalam diri kau.

      Delete
    5. Tunggu ulama umno cakap benda yg serupa baru die sokong n angguk setuju "kami taat". Hahahaha.. biar buta mata jgn buta hati

      Delete
    6. Dh thu diri tu bodoh tak berilmu, tk pyh kuar statement yg jls2 tunjuk kjahilan kamu. Apa yg ustaz Harun Din ckp tu brdskn agama. Pandang dr sudut itu. Kita sbg manusia kne slalu sebut Allah agar hati ni tak buta.dia nk memberi peringatan, sbb mlayu ni slalu lupa

      Delete
    7. Kalau kepala tu penuh politik, otaknya pun tepu politik. Agama tak tahu ke mana. Cakap ulamak tu memang betul. Takkan tu pun tak boleh fikir. nak tunggu dunia kiamat baru nak percaya ke??? Renung2 kan lah.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. طلب العلم فريضة على كل المسلم

      Delete
    10. Allah... Kesiannye dia ni.. Mbntu dr segi doa juga Allah dh kira... Agak2 kalau 1 malaysia nk p ikut skali misi SAR, ada kapal nak angkut tak...? Makanya, bantulah dlm kapasiti...bhati2 mengkritik org alim. Kamu harus tahu hubungan baik Tun M dan Dato Harun Din.

      Delete
    11. kalo org yg da buta hati..asal bercakap yg kne mngena dgn agama jek tros di cop sebagai politik...

      Delete
  18. semoga jd ikhtibar,salam dari indonsia,apa benar media malaysia menyebut indonesia dalang semuanya,pasalnya di internet cakap malaysia menuduh indonesia pembajak,harap pemerintah malaysia jangn berdusta jgan ada yg ditutupi,bilang dibajak,kecelakaan,ketemu mana yang benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn mudah terpedaya dengan kenyataan di media massa... spekulasi hanya akan memburukkn keadaan.. wallaualam...

      Delete
    2. Cik any cinta tdk ada cerita spt itu di sini

      Delete
    3. Salam saudari...jangan mudah percaya dengan berita di internet,terutamanya yang ditulis oleh media antarabangsa yang jelas sekutunya adalah negara barat yang mahu melagakan negara Islam.media Malaysia tidak pernah mengeluarkan berita sebegitu...malahan negara barat turut menuduh Malaysia sebagai sarang terrorist,padahal kami tidak terlibat pun dengan perkara sebegitu...

      Delete
    4. Itu kenyataan yg di petik oleh akhbar malaysia dr mefia luar yg fitnah Indonesia

      Delete
  19. Saya tk berapa setuju tang Allah hina Kita. Mcm tk best je pkataan tu, sbenarnya segelintir manusia yg hina Allah.. Cukup lah dgn berpesan kembali la ke ajaran Islam .. Selagi manusia masih lagi duk berpayung di bawah politik zaman la ni, mesti ada yg tersimpang sedikit ke Arah pulak dajjal.. Jgn Megah sgt dgn Arab Saudi .. Tau tak.. raja Arab Saudi dan pusat pemerintahan mereka di bawah bidang kuasa siapa? Wahabi tu apa? dan keturunan raja A Saudi keturunan dr mana? kenapa mereka menyarung kaabah dgn kain hitam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fikir dan hayati maksud tuan guru., jangan ikut sedap mulut jer

      Delete
    2. aDE KE katenye bermegah dengan arab saudi, orang yg tidak buta mata hati akal fikiran sentiasa pandai menilai mana baik buruk. so so so sooooo, ambik lah iktibar dr kebaikan. yg duk celik ke yg negatif tu apasal la kan...nampak sangat dah buta mata hati akal fikiran.

      Delete
    3. sokong statement saudara ...selagi ada manusia berpayungkan politik, selagi itu lah tk terbuka minda nya ... sempit n semput pemikiran mereka2 ni

      Delete
    4. tuan guru bersndarkan politik .. politics nowadays talk shit ...tak leh tegur ..duk lah surau .. asik nk yess je....

      Delete
    5. Saudara Zikri mungkin tk hayati betul2 n takda knowledge .. kita perlu menegur ttg apa yg tk betulnya dan berbincang ...bukan main terima bulat2 ckp org2 politik ..

      Delete
    6. abes yg negatif tu ko nak biarkan je ke sedara... mana akal sedara? kena la celik bila ada negatif ..baru leh dapat positif nya .. takkan sedara nk telan bulat2 yg negatif tu...siapa yg buta mata hati kt sini? keh keh keh

      Delete
    7. Yang mksud Allah hina kita mknanya Allah hina dan benci org yg mnyekutukn Allah dgn buat mksiat. Lantas diturunkn bala. Hrap faham...

      Delete
  20. Saya penumpang tetap Saudi Airlines dari medinah - kuala lumpur setiap 4 bln kerana berkerja di medinah al munawarrah. Mmg benar sebelum take off mesti di dahulukan dgn doa nabi muhamad saw utk bermulanya berjalanan. Tiada hidangan dan minuman non halal dihidangkan. Alhamdullilah

    ReplyDelete
  21. Kan ada ayat Datuk tu..hanya yang tgk dengan mata hati paham apa yg cuba disampaikan..judge ourself

    ReplyDelete
  22. APA yg Cuba disampikan kita patut terima dengan hati yg terbuka lapangkn Dada ...berfikir sejenak..dimana betul nya..di hayati ..di insafi..

    Andai anda semua petah berbicara salah menyalahi tiada guna..

    Saling mengingati kerana Allah swt yg lbh mengerti segala yg terjadi..

    Perbetulkan diri ..perbetulkan iman..
    Tiada manusia yg sempurna dibumi Allah..
    Pengajaran yg patut kita ambil..
    In Sya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. tajam kan akal bro.. ..apa guna nya kita sebagai saudara islam jika kit tidak saling tegur menegur ....biar petah berbicara ..jangan diam seribu bahasa mengiyakan ajer perkara yg tidak betul .politik sekarang tidak sama lurusnya dgn siyasah nabi S.A.W ..

      Delete
    2. Setiap kejadian...sebagai Muhasabah diri. Adakah ia KiFarah, Bala @ Musibah....cuma ditakuti......Bila segolongan mlakukan mksiat, YG LAIN TRIMA TMPIASNYA. Mudahan Allah trima taubat hambanya yg brtaubat

      Delete
  23. Sesungguhnya ada yg masih tidak sedar lg..lpas satu, satu kjadian..yg trbaru konsert dibukit jalil..sampai ada yg mati disebabkn pngaruh dadah..brtmbh lg maksiat ...sedarlh wahai umat islam..pulanglh kita kpd ajaran allah sebelum trlambat..

    ReplyDelete
  24. #PRAYFORMH370 from us http://altimatcarrental.blogspot.com/2014/03/prayformh370.html

    ReplyDelete
  25. Sbenar nya ALLAH uji.korang hanya sebesar zahra..itupun.korang tak sedar .korang orang islam malaysia asyik bergadu h pasal politik .sesama islam pun ashik2 BRGADUH PASAL POLITIK KORANG .Orang islam malaysia sanggup.kutu mengutuk maki memaki tuduh menuduh aib mengaibkan sesama islam gara gara fahaman politik korang dan sanggup memakai nama islam krana ada agenda tersendiri dan juga ramai orang yng cerdik pandai hendak jadi PM sampai sanggup pakai nama islam untuk kwpentingan sendiri.insaf lah orang2 islam d malaysia jgn sampai ALLAH turun bala lagi teruk pd negeri malaysia gara2 selisih faham gara politik korang..Jadi lah manusia fikiran yng lebih terbuka dan waras..Malu lar ..mcm orang islam berfikiran cetek.Kau tak nampak ke gara2 korang bergaduh sesama sendiri krana politik korang brapa banyak pelabuhan besar korang dah di kuasai orang kafir...
    Muda mudahan malaysia tak jadi seperti negara jirannya yng terdekat..tetapi nampak orang islam negara jiran walaupun minoriti merwka satu hati takda sampai bergaduh hanya kerana lain fahaman parti.kekadang keaia tengok korang kekadang menyampah kekadang benci kata orang islam tapi kutuk mengutuk.benci membenci aib meng aibkan tudh menuduh..klau ckp bodh marah tapi nampak gaya nya itulah hakikatnya.jgn sampai orang asing atau kafir jajah malaysia di situ baru tahu nasib korang .Dan jgn korang bangga sangat tapi hati korang sesama islam kotor sama skali.Klau ALLAH nak tunjnukan ku faya kun sahaja dah malaysia milik dah jadi milik orang kafir.moral of d story terjadi peristiwa kapal.terbang nmunkini ALLAH nak lihat korang orand islam masih nak bersama satu hati atau sebaliknya..tapi nampaknya mcm tak insaf aje ..yng mengutuk lagi banya k pd menolong..Ya .ALLAH satukan hati orang islam d malaysia suci kan hatihati mereka yng kotor dari sifat ujub riak hasad denki takbur irihati sombong bongkak tamak haloba dan subha..Jgn lah jadikan mereka pengikut yng buta hati dan jauhkanlah mereka dari bergaduh sesama sendiri adi beradik sedaramara sahabathandai jiran tetangga hanya kerana pangkat dan harta.Ya.ALLAH kau lindu gi bumi malaysia yng suci lagi brtuah ini dari orang2 ingin menghancurkan bumi malaysia mu i i.ameen .slawat dan slm keatas rasullulah saw.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua parti politik kat sini sampah je ... tunggu saat zaman khalifah kembali ..

      Delete
    2. Sampai bila just nak tunggu je...bila nak usahanya?...

      Delete
  26. Apabila ada yg menegur maka bersyukurlah. Sebab kadang kala kita ni terlalu angkuh utk ditegur. Kadang bukan kita yg lakukan perkara yg dibenci Allah tapi orang2 sekeliling kita. Kenapa kita pun kena balaNya? Sebab kita tak mencegah maksiat melalui tgn, kata2 mahupun hati. Walhal hati itu selemah lemah iman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara komen@kata2 yg saya rasakan sgt matang dan berpengetahuan....betul...kita insan yg sgt lemah....

      Delete
  27. Apa yg kte lakukan tak sume org suka.hatta nasihat kearah kebaikan.jika mereka mengkritik biarkn mereka.kalau kte pun nk gaduh mmg tiada penghujung nya.ingatlah. Nabi Muhammad yg mulia pun ada yang tdk suke.inikan pula kita.jgn cpt melatah.ckup la mendoakan smg mereka mendapat hidayah drpd Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. sy setuju dgn pendapat tersebut..

      Delete
  28. Astagafirullahalazim.........ya allah ampunknlh hamba hambamu yg klilaf dlm mengingatimu

    ReplyDelete
  29. Actions speak louder than words. Ckp byk seperti esei tak guna..

    ReplyDelete
  30. Da smp masanya... Syarikat penerbangan ubah gaya penampilan dan segala yg x betul. Berbalik pd Islam la.. Pakaian pramugari betulkanlah.. Aurat jagalah. Kalau x nak ubah, jgn ambil staff Islam sbg krew. Senang... Pls la berubah Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini saya sokong. Boleh je ambil stewardess non muslims mcm dlm mh370 tu stewardess bkn muslim. Kalau x apa salahnya pakai tudung atas flight mcm those dekat counter. Then u dont have to serve alcholohic water. Tak rugi pun kot. In sha Allah. Rezeki itu kan dari Allah.

      Delete
  31. mohon Dr tampar plk bomoh tu. sejak keluar tv semakin bongkak sekali bomoh tu. kasi bomoh tu insaf n bertaubat kepada Allah

    ReplyDelete
  32. semuanya betul pada tempat & pemahaman masing2. sekiranya semua manusia di dunia ini berpaling daripada Allah S.W.T, sedikit pun tidak menjejaskan Kebesaran, Kasih & Rahmat Allah. Allah itu Maha Kaya.... semua yang berlaku adalah qada' & qadar Allah sejak dari azali lagi.

    ReplyDelete
  33. No comment melainkan
    Astaghfirullahal'aaziim.

    ReplyDelete
  34. Kita sama2 jaga diri kita
    Jangan undang kemarahan Allah lagi.
    Jgn sampai Allah uji seperti tsunami,peperangan, kemarau melampau dll lagi jauhilah
    Kita nak ke bala2 berlaku ini berlaku keatas diri kita
    Praktik kan dekatkan dgn Allah.

    ReplyDelete
  35. Hanya org bodoh agama dan buta hati sahaja yg tak boleh terima apa yg dr harun din cakap...dia lgsung tak ckp pasal politik..dia berpesan pada rakyat malaysia yg sudah jauh terpesong...agama rasmi islam..tp langsung tidak di praktikkan...kenapa nak berbalah sesama kita...kan lebih bagus kita bergabung..bersatu...menghadapi masalah nie...ini tidak..saling menuduh..parti itu lah penyebabnya...fikirkanlah...allah dah tunjukkan kuasanya pada negara kita...selagi kita tidak berubah tidak kembali ke jalan nya...lg bnyak allah timpakan bala pada negara kita...jgn ckp seperti pak pandir...bodoh tak bertempat...terimalah teguran dr dr.harun din...memang ada benarnya apa yg dia katakan..sya sokong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo org laibn tegur, takkan tak boleh plak .. jgn kita jadi lembu ..asik kena cucuk je ..mari kita bawa berbincang lg elok .. jgn mengiyakan saja ...

      Delete
  36. Hanya org bodoh agama dan buta hati sahaja yg tak boleh terima apa yg dr harun din cakap...dia lgsung tak ckp pasal politik..dia berpesan pada rakyat malaysia yg sudah jauh terpesong...agama rasmi islam..tp langsung tidak di praktikkan...kenapa nak berbalah sesama kita...kan lebih bagus kita bergabung..bersatu...menghadapi masalah nie...ini tidak..saling menuduh..parti itu lah penyebabnya...fikirkanlah...allah dah tunjukkan kuasanya pada negara kita...selagi kita tidak berubah tidak kembali ke jalan nya...lg bnyak allah timpakan bala pada negara kita...jgn ckp seperti pak pandir...bodoh tak bertempat...terimalah teguran dr dr.harun din...memang ada benarnya apa yg dia katakan..sya sokong...

    ReplyDelete
  37. Masing masing ada ego......ketepikan soal politik. .....bagi aku semua orang ada kelemahan sendiri. ..

    ReplyDelete
  38. Hakikat insan.. yg baik dan buruk dr Tuhan. Allah berhak buat apa shj termasuk hina dan malukan manusia. Kerana Dia Tuhan. Manusia x de daya upaya.

    ReplyDelete
  39. Kalau kita suka membaca pasal kaum nabi sblm nabi muhammad, Allah akan bayar cash sekiranya tidak beriman kepada Allah.
    Hebatnya kaum nabi Muhammad Allah beri peringatan berkali2, tp ada yg buat x reti2...
    Akhir zaman. Fitnah dajjah semakin berleluasa.

    ReplyDelete
  40. Benar dan benar kata2 Dr Harun Din. Tapi tak berapa stuju sgt penulis mengatakan kita kemudiankan agama. Sebab awal2 kita diminta berdoa pohon pada Allah. Bukankah doa itu juga tuntutan agama... Wallahhualam... Betulkan saya jika saya silap.

    ReplyDelete
  41. Tapi kan orang dah halau bomoh tu semua. Kan jais datang polis ada and tak benar dah bomoh dtg. Tak baik kata orang islam xlarang. Tak semua orang percaya pada bomoh and khurafat. Hanya segilintir sahaja kalau nak compare to all muslims in malaysia. So tak baik nak cakap macam tu as if org muslim lain semua pun percaya bomoh. Astaghfirullahalazim.

    ReplyDelete
  42. Benar...sama2lah kita Muhasabah diri dan teruskan berdoa minta pertolongan hanya daripada ALLAH swt

    ReplyDelete
  43. benar kata ustaz...

    ReplyDelete
  44. Bila pertama kali MH 370 hilang,ramai yang sembahyang dan berdoa akan kepulangannya. Tapi hanya segelintir yang mendoakan kesejahteraan rakyat Palestin yang telah lama menderita dari kekejaman Israe

    ReplyDelete
  45. Pelik dgn segelintir manusia, di beri nasihat demi nasihat! Peringatan demi peringatan! Tp ttp engkar! Angkuh&sombong dek kerana politik.x blh nk terima teguran sbb mcm terasa kena batang hidung sndiri.kalo nasihat&teguran dr alim ulama pun xleh nk terima, pd siapa lg kita nk mengharap.sedangkan ulama itu sndiri pewaris nabi!mmg malaysia semakin parah dgn segala mcm maksiat!!!....nk tunggu bala mcm mana lg yg blh buat segelintir dr kita ni nk insaf???

    ReplyDelete
  46. Saya sokong Dr Harun Din, MAS baca doa sebelum dan selepas penerbangan..kita hanya merancang Allah menentukan segalanya.

    ReplyDelete
  47. Redho pd qada dan qadar Allah.setiap apa yg terjadi sudah tertulis.siapa yg memimpin juga telah tertulis.ada sebab allah tidak memilih seseorg sbg pemimpin.bukan mudah utk jadi seorg pemimpin.disana dialah org yg paling awal di soal..kenapa dia tidak mencegah kemungkaran.sama2lah .kalau kita mengharap pada 1 pihak shj berubah pihak yg lain x berubah x guna juga.sama2 berubah dan mengubah untuk jd lebih baik..contoh Acheh selepas dilanda tsunami..

    ReplyDelete
  48. Allah tegur kita tpi kita jgn buruk sangka pada Allah, sentiasa lah pohon agar kita d bwh rahmatnya..dn jgn buruk sangka jg pd manusia krn hya Allah sj yg tahu apa dlm hati kita..dlm kapalterbang tu takkkan lah smuanya jahil?? Cuma mrk trpilih jdi medium teguran Allah, dan tentunya ada pahala bg mrk(muslim) seandainya musibah ini mbuka hati manusia lain utk kembali kpd Allah..Amin

    ReplyDelete
  49. Ulama harus d dulukan, sebelum mahupun sesudah sesuatu perkara belaku, bukan bermksut utk memerintah tetapi memimpin. Juga berani kerana kebenaran, kerana suara para ulama mendorong kepada peradaban manusia. Akhir akhir ini..fasa akhir zaman tetap berlaku kepada kehancuran..setiap berlaku musibah takdir datang darinya maka satu peringatan pd manusia

    ReplyDelete
  50. Pendapat yang tepat..terkesan serta banyak pengisian..semoga apa yang berlaku menginsafkan kita semua yang jauh terpesong supaya hanya merujuk pada hukum2 Allah swt

    ReplyDelete
  51. Skrg secare saintifik mh 370 tidak berhasil ditemukan... dengan alat yg begitu canggih pun tak dapat ditemukan... jadi ape kate rakyat malaysia berfikir sejenak... dengan care ape lagi yg dapat diusahakan kemudian baru disertakan dengan doa atau solat tahajjud... ingat secare saintifik dah tak boleh kite gunakan lg...

    ReplyDelete
  52. Allahuakbar..Allah Maha Besar

    ReplyDelete
  53. yang pandai, yang bodoh, yang setuju, yang tak setuju atau apa situasi mereka, jika mereka muslim, jgn berbalah, mereka hak Allah. Mereka saudara kita,
    mereka hak Allah
    mereka hak Allah
    mereka hak Allah
    jika kita BODOH kan mereka,
    jadi kita bodohkan siapa? Mereka saudara kita juga. Mereka berhak syurga Allah.
    Sama-sama kita mencintai sesama muslim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEREKA AK ALLAH..semua makhluk hak allah..tp bagaimana kalau yang tak ikut Allah..macam mane tu..

      Delete
  54. dunia dah akhir zaman dah dekat kimat besar byk2 lah amal ibadah wassalam.

    ReplyDelete
  55. Tersangat betul dunia sekarang dunia akhir zaman inilah yg akan terjadi.....

    ReplyDelete
  56. Menjadi keyboard warrior xsemegah mana pon...maaf tumpang lalu. Hanya nak ajak berdoa dan mulakan ibadah sunat. Kita cuba jadi sekuat yg mgkin. Insyaallah!! Assalamualaikum..w.b.t.

    ReplyDelete
  57. 2 kali sebut arab saudi ..mcm puak wahabi jer.. hahaha

    5.Apa yang berlaku pada MH370 jadikan Malaysia tumpuan seluruh dunia. Allah malukan kita dengan peristiwa tikar terbang sehingga Arab Saudi kata kita biarkan syirik berleluasa. Memang itu yang berlaku sebenarnya… Allah hina negara kita dengan peristiwa macam ni. <<< mcm lah kat arab saudi tu takda syirik ..toyol bnyk kat sana tu ..kenapa tk bendung ?? haha

    ReplyDelete
  58. please la jgn bagi contoh nama negara yg terbukti di belakangnya menjalankan sistem dajjal... ngeri sgt

    ReplyDelete
  59. Alhamdulillah..moga Allah buka pintu hati org2 yg berkenaan.

    ReplyDelete
  60. Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. tunjukkan dan berikanlah kebaikan yg tidak disangka-sangka. Selamatkanlah orang Islam di pelosok dunia yg fana ini.

    ReplyDelete
  61. Nang boti nang kui boti kui ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mau ilup pun susah..
      Mau mati pun susah..lagi kene pegang bendelaaaa...huhuhu

      Delete
  62. Memang seronok bercakap dibelakang tabir ni... Cubalah guna mata hati tu bagi membantu mengesan pesawat mh370 ... Nk tegur orang tak bertudung pun x boleh...apa citer..

    ReplyDelete
  63. Subhanalla,asmlkm,kita di jadi dari setitik beneh yg sama,,maka lahir lah insan yg bergelar maknusia,lalu terdapat seketul.hati yg sama,begitu juga otak yg sunggoh menakjup kn yg tk pernah lain mahlok ada dng darjat nya yg sangat tinggi dn tiada lain2mahlok yg ada walau pun malaikat sekali pun,maka itu iblis sangat cemburu ,cuma kita kecundang dari bisikan iblis yg meracun ni akal lalu memikir yg kita semua kekadang lupa kebesaran nya,contoh nya sedang kn Nabi Adam a,s blh di Pesong kn apa tah lagi kita yg serbe kekurangan,,
    setiap kejadian berpuncah dari diri kita sendiri yg silap nya dari perkatasn,dn perbuatan yg tk kenal.perasaan orng lain,perkataan yg membawa bencana pada.pehak yg lain,, cuba kita dodok dn bertafakor sejenak dn fikir kn kenapa.dn mengapa musibah ini blh belaku,,Allah tidak kejam,Allah tidak menhukom.kepada hamba2 nya,,walau dia sirik sekali pun,malah allah akn mseh memberi peluang pada hamba nya utok mengatahui kebesaran nya,,semoga kita sama2 berdoa ,agar allah melindungi apa pun pebutan dn pejalan hidop.kita,,,Aminnn
    Mohon maaf jika saya tersilap kata,,

    ReplyDelete
  64. Dr Harun... Tanya nih.... kalo saya bukan islam lalu yang haram apa?
    semua boleh asalkan tidak melangar hukum 10 hukum tuhan yang di turunkan oleh Nabi Musa sewaktu menyelamatkan umat israel.

    ReplyDelete
  65. menawarkan pakej pernikahan di Thailand SERENDAH RM1,*** Ini adalah termasuk: 1) Kos pengangkutan pergi dan balik. 2) Kos penginapan 2 hari 1 malam untuk pasangan. 3) Dokumen lengkap termasuk video dan gambar. 4) Bayaran kepada Majlis Agama Islam Songkhla. 5) Bayaran kepada Imam Jurunikah (Qadhi). 6) Bayaran kepada 2 orang saksi jurunikah (Naib Qadhi). 7) Khidmat nasihat daftar nikah luar negara.

    ReplyDelete
  66. Dr Harun Din berhak bersuara dan menegur kerana DIA tergulung di dalam Para Ulamak Islam....jika DIA tidak bersuara dan menegur.....siapa lagi yang layak....Jangan lah kita LAYUKAN hati dan MINDA kita.....Sebaikanya SUBURKAN lagi sifat munasabah diri dan berpegang kepada ajaran ISLAM....Ikhlas dari saya DI KOTA SINGA.......Semoga Dr Harun Din selalu di lindungi Allah....Amin.

    ReplyDelete
  67. Semoga Allah sentiasa melindungi Dr.Harun Din dan semua umat islam di malaysia khasnya dan dunia amnya...aminn..

    ReplyDelete
  68. satu teguran dan nasihat yg berguna. ini bukan ada kaitan dgn politik TAPI kenyataan.

    ReplyDelete
  69. hidup islam akan terdidiklah jahiliah

    ReplyDelete
  70. Malaysia kejam dan zholim kepada Muslim Syi'ah. 8 Maret 2014 para penganut Syi'ah ditangkap karena mengadakan peringatan Milad Sayyidah Zaenab dan pada hari yang sama dini hari Allah hilangkan Pesawat Malaysia Airline MH370..apakah ini semua kebetulan? Bagi Allah tak ada yang kebetulan dan bertobatlah Pemerintahan Malaysia !!!

    ReplyDelete
  71. Cakap ulamak pun ada ramai yg bantah, ckp sape lagi yg kt nak dgr? Wake up guys, dunia dah smpai kemuncak. Jaga diri dan pelihara iman. Semoga Allah berkati kt semua umat nabi Muhammad S.A.W..

    ReplyDelete
  72. Dr Harun Din hanya bagi pandangan dan nasihat itu pon kalau ada yang sudi dengar. kalau tak suka dengan nasihat dia... baca dan buat tak pernah baca. tu saja. TAPI bila kita baca dan melalak melolong komen yang bukan bukan, yang melincobg yang terpesing.... sahlah kita bahlol.. bangang ..sombong dan jenis tak boleh terima pandabgan orang lain. Kalau dalam tafsiran politik Malaysia mereka yang begini berfahaman. m......ism. secara pribadi yang komen tu hati dia dah dikaratkan Allah dengan sekaratkaratnya.sesuai dengan firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 10. mereka yang begini tak perlu diperingatkan apa apa sebab tempat terakhirnya sudah dalam ketentuan Allah.

    ReplyDelete
  73. Hal agama pun nk di provokasikan dgn politik... apa la yg ada dalam kepala?

    ReplyDelete
  74. Hal agama pun nk di provokasikan dgn politik... apa la yg ada dalam kepala?

    ReplyDelete
  75. Hal agama pun nk di provokasikan dgn politik... apa la yg ada dalam kepala?

    ReplyDelete
  76. Hal agama pun nk di provokasikan dgn politik... apa la yg ada dalam kepala?

    ReplyDelete
  77. Hal agama pun nk di provokasikan dgn politik... apa la yg ada dalam kepala?

    ReplyDelete
  78. Bawa bersabar saudara2 sekalian, buatlah apa yang diperintahkan dan jauhi lah apa yang dilarang2Nya. Fikirkanlah, renungkanlah, insaflah. Interview diri sendiri, tanya diri apa yg patut dan apa yg tak patut. Carilah cahaya islam di dalam dirimu, InshaAllah

    ReplyDelete
  79. Mana kita tau dorg x baca doa? Xkan nak berdoa pun kene annouce? Kot2 pilot2, crew dan passanger pun berdoa sendiri kalau mcm mana?

    Kalau hebat sgt negara arab2 nih, naper x bersatu tolong palestin? Starbucks apa bagai pun ada je dkt sana

    ReplyDelete
  80. dato harun sy tk berapa setuju dgn dato dalam hal nii...
    malaysia tidak dimalukan oleh Allah kerana kes ini, ini perbuatan jahat manusia dgn keizinan Allah, cuba dato renungkan seketika, kalau Allah tak izinkan perkara ini berlaku, tak akan ada syaitan diantara manusia maka tk adalah syurga dgn neraka, semua ini perbuatan manusia kesan bisikan syaitan, bukan Allah nk turunkan bala... ulama bukan nabi yg kata2nya dipelihara Allah..tq

    ReplyDelete
  81. Salam... Bg yg membangkang statement ini sila2 lah belajar balaqah.. BRu anda akan faham apa maksud di sebalik kata2 Tuan guru dr haron din...

    ReplyDelete
  82. Ramai sangat yang bernama Anynomous. Sampai tidak tahu siapa. Anynomous komen anynomous atau sokong anynomous. Mohon guna nama yg didaftarkan.

    ReplyDelete
  83. Reminds me story of our prophet Muhammad (pbuh).
    Sharing is caring if I may ya..

    https://www.youtube.com/watch?v=PeJnhaRvO0w&feature=youtube_gdata_player

    ReplyDelete
  84. Heartful example..how the prophet turns to Allah in time of hardship

    ReplyDelete
  85. Datuk arif dan berperanan besar pd negara, maka datuk pasti boleh ajukan ini pada pemerintah, sy pasti mereka akn perbaiki..in sha allah

    ReplyDelete
  86. Sila buat sesuatu Dato, jgn tau bg pendapat sj!

    ReplyDelete
  87. Org umno kata berkata2 pasti akan terserlah kebodohan dan kelembuan mereka.msia maju tnpa lembu macai umno dan pmimpinnya.umno celaka dlu kini dan selamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astaghafirullah.......mengucap

      Delete
  88. setuju.Ikut cara hidup Islam. No alcohol and tutup aurat. InsyaAllah al kaafirun akan tabik juga akhirnya pd. islam

    ReplyDelete
  89. Tak perlu mencaci orang lain tapi kaji salah silap diri sendiri,dan perbaiki amalan dan pemimpin masa kini jadikan peristiwa mh370 sebagai pengajaran dan perbaiki segala bentuk undang2 dunia dalam mengejar ganjaran akhirat wallahualam

    ReplyDelete
  90. semua kerana Allah kita datang dari Allah kembali jua kepada Allah, jangan pertikaikan ulamak kata kerana itu memang betul pun...kita mesti cuba reflect diri dan perbaiki iman yang lemah, tawakal dan doa mohon diberi kemudahan dalam setiap urusan..insyaallah..

    ReplyDelete
  91. Semua org berhak utk bercakap... nasihat menasihati itu digalakkan... tp janganlah mencemuh sesama sendiri.

    Tiada yg sempurna didunia ni.. tiada siapa yg ilmunya paling tinggi di dunia ini... melainkan DIA.

    Tiada siapa boleh tentukan dia lah yg paling benar... dan org itu yg salah... wallahualam...

    Yang baik semuanya datangnya dari DIA... yg buruk itu semuanya dtg dr diri kita sendiri.

    DIA tidak akan membenci umat yg dijadikanNya tapi DIA adalah Maha pengasih dan Maha penyayang... DIA Mengabulkan semua doa yg kita minta...

    Wallahualam...

    ReplyDelete
  92. Bomoh tu salah pm kita ke? Ada ke pm jemput tok bomoh suh cr mh370? Pm xtau mane dtg...komplot sseorg nk burukkn Malaysia...org yg meroyan xdpt JD pm LA tuh ..cukuplah drama dunia yg dia buat...klu xsalah buatla sumpah laknat mcm saiful...xberani lak..huru hara Malaysia Ada org cmni

    ReplyDelete
  93. Setuju dengan ulasan Dr Harun Din.

    ReplyDelete
  94. Setuju dengan ulasan Dr Harun Din.

    ReplyDelete
  95. Dah ketentuan Allah (SWT). Saya rasa pilot dan co-pilot dah baca doa sebelum memandu. Wallahu'a'lam.

    ReplyDelete
  96. DI MALAYSIA FAKTA YANG BENAR DAN SHIH BUKAN SATU KEMESTIAN UNTUK DISAMPAIKAN..JIKA DISAMPAIKAN KEPADA UMUM DAN BERCANGGAH DENGAN SISTEM PEMERINTAHAN NEGARA MALAYSIA WALHAL AJARAN ITU DITURUNKAN KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W DIMANA WAJIB UNTUK KITA MENGIKUTINYA MAKA SESEORANG INDIVIDU YANG MENYAMPAIKAN AJARAN ITU BAKAL DIANGGAP VIRUS/PARASIT/PEROSAK/PENGHASUT/PEMBELOT NEGARA...INI BENAR DAN INI ADALAH REALITI "MALAYSIA,TANAH TUMPAHNYA DARAHKU"!!!!!!!!

    ReplyDelete
  97. salam , udah2 le tu....jangan bergeseran sesama kita....pergeseran itu menjadikan syaitan ketawa berdekah2....istighfarlah kita semua...berdoalah agar dipermudahkan urusan kita di dunia dan akhirat....kita hanya hamba....mohonlah padaNya...

    ReplyDelete
  98. bersyukur masih ada orang mengigatkan kita..terima kasih Dr Haron Din..

    ReplyDelete
  99. teringat kisah kaum nabi lut.....

    ReplyDelete
  100. Peringatan buat kita semua..
    Insaflah duhai jiwa-jiwa yang tenang...

    ReplyDelete
  101. Peringatan buat kita semua..
    Insaflah duhai jiwa-jiwa yang tenang...

    ReplyDelete
  102. Aku kesian dgn rakyat Islam Malaysia yg terpaksa menerima dosa akibat pihak kerajaan yg tidak menghalang penjualan arak di setiap premis hiburan, malah meluluskan lesen premis tersebut utk menjual arak. akibatnya, pemimpin berdosa, rakyat pun turut berdosa kerana dikira sebagai subhaha (bersubahat).

    ReplyDelete
  103. Sekadar Bercakap tnpa USAha. Bnyk mengomel tp tidak bersama2 mnbantu perjuang Apa yg DiCakap. Kosong semata.. ..

    ReplyDelete
  104. Fuh. Semua baik yg berilmu nak tunjuk jaguh. Yangg pandai nak tunjuk kepintaran. Akhirnya semua rugi. Ape yg korang dapat. Dosa je...

    ReplyDelete
  105. Wahai seluruh alim ulama, bersuaralah dalam setiap isu khusus dinegara kita - sebarang salah pimimpin wajib ditegur

    ReplyDelete
  106. ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA YANG TERSURAT DAN TERSIRAT.......ALLAH JUGA SEDANG MENGUJI KITA SEMUA....TERUSKAN BERDOA PADA PENUMPANG DAN ANAK KAPAL MH370....AMIN................

    ReplyDelete
  107. orang buat tikar terbang di KLIA pun tiada orang Islam yang menghalang…mana dia yang kuat agama..knape senyap aje. Bila dah malu satu malaysia baru nak bersuara....ALLAH HUAKHBAR

    ReplyDelete
  108. Sape lh kita org awam ni yg berani nk tegur. Sdg kn seorg menteri yg 'lancang' mulut nya pun nyaris2 kena penampar buaya..... silap2 nnti Harun Din pun akn ditampar mcm buaya juga.
    MasyaAllah....lahaulawala kuwwatailla....

    ReplyDelete
  109. PERNIKAHAN DI THAILAND / SIAM / POLIGAMI
    menawarkan pakej pernikahan di Thailand SERENDAH RM1,500( PROMOSI BOOKING 1 BULAN AWAL ). Ini adalah termasuk: 1) Kos pengangkutan pergi dan balik DI THAILAND. 2) Kos penginapan untuk pasangan. 3) Dokumen lengkap termasuk video dan gambar. 4) Bayaran kepada Majlis Agama Islam Songkhla/Patthalung. 5) Bayaran kepada Imam Jurunikah (Qadhi). 6) Bayaran kepada 2 orang saksi jurunikah (Naib Qadhi). 7) Khidmat nasihat daftar nikah luar negara.
    CALL 0133311606 / 0333745230

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Total Pageviews

Booking ticket online

mas airline ticket book

About us

Anda mungkin meminati :